„Pieśń Naszych Korzeni” Festiwal Muzyki Dawnej
19-20.08. Jarosław
Na południowo-wschodnich rubieżach Polski odbywa się jeden z najciekawszych festiwali muzyki dawnej w Polsce. Od piętnastu lat przyjeżdżają do Jarosławia całymi rodzinami fani i miłośnicy muzyki dawnej. Specyfiką tego festiwalu jest niesamowita atmosfera, którą potrafią stworzyć zapraszani z całego świata artyści i publiczność. Kto był tam choć raz, nie wyobraża sobie lata bez podróży do Jarosławia, gdzie czas się cofa na kilka dni i w atmosferze przyjaźni i piękna można przeżywać muzykę. Za koncepcję festiwalu odpowiedzialny jest Marcin Bornus-Szczyciński, który od ponad 20 lat uprawia solową muzykę barokową. Od 1981 roku prowadzi zespół „Bornus Consort”, specjalizujący się w polifonii przełomu XVI i XVII stulecia. Obecnie pracuje nad monodią, zwłaszcza liturgiczną. Zajmuje się też rozpoznawaniem, utrwalaniem i upowszechnianiem rozmaitych tradycji lokalnych. Uczy śpiewu gregoriańskiego w seminariach dominikańskich w Warszawie i Krakowie, współpracuje ze znanym na całym świecie muzykologiem i śpiewakiem Marcelem Peresem, który jest częstym gościem w Jarosławiu. Koncerty odbywają się w jarosławskich kościołach i klasztorach. Każdy dzień festiwalowy rozpoczyna poranna jutrznia gregoriańska, a oprócz wieczornych koncertów zaproszeni artyści uczestniczą w seminariach i spotkaniach z publicznością oraz prowadzą warsztaty.
Tegoroczny festiwal rozpocznie Schola Węgajty przedstawieniem czterech średniowiecznych dramatów w cyklu „Cuda Świętego Mikołaja”, zapisanych w XII wieku w jednym z francuskich opactw. Zespół Chakad przedstawi klasyczną muzykę perską, a grupa Zurgo muzykę i tańce ludu Csango z Mołdawii. W wykonaniu Beaty Oleszek usłyszymy „Theatrum Vitae et Mortis – Pieśń o życiu, śmierci i przemijaniu”. Jest to pieśń ludowa pochodząca z okolic Biłgoraja. Francuski zespół Graindelavoix, wykonując „Missa Caput” J. Ockeghema (XV w.), będzie próbował odtworzyć dawną paryską technikę śpiewu machicotage. Cristiano Contadin wykona recital na violi da gamba, a Robert Hugo jest odpowiedzialny za przygotowanie wokalistów i instrumentalistów do wykonania „Pasji Gdańskiej” G.Ph. Telemanna.
Jutrznia, seminarium – spotkanie, warsztaty, próby, wspólne posiłki, nieszpory, koncerty i taneczne biesiady z udziałem muzyków ludowych – osiem dni w Jarosławiu to prawdziwe święto.