Logo Przewdonik Katolicki

Brakuje nam słów brakuje gestu i znaku

Katarzyna Jarzembowska
Fot.

"Lolek - wspomina gimnazjalny kolega, Jan Kuś - zaczął pisać wiersze było to chyba w piątej klasie, kiedy któryś z wścibskich kolegów to wypatrzył i rozbębnił" Pisał później kardynał Karol Wojtyła, pisał i Papież Jan Paweł II. I chociaż zwykło się sądzić, że twórczość Ojca Świętego jest hermetyczna, to po jego teksty sięgają wszyscy, nawet ci najmłodsi,...

"Lolek - wspomina gimnazjalny kolega, Jan Kuś - zaczął pisać wiersze… było to chyba w piątej klasie, kiedy któryś z wścibskich kolegów to wypatrzył i rozbębnił"… Pisał później kardynał Karol Wojtyła, pisał i Papież Jan Paweł II. I chociaż zwykło się sądzić, że twórczość Ojca Świętego jest hermetyczna, to po jego teksty sięgają wszyscy, nawet ci najmłodsi, np. z Łochowa.



Najpierw przesłuchania konkursowe, później program artystyczny, obrady jury, ogłoszenie wyników i wręczenie nagród. Niczego nie pominięto. W Zespole Szkół w Łochowie odbył się 19 kwietnia regionalny etap "Ogólnopolskiego Konkursu Poezji Karola Wojtyły i o Janie Pawle II". Finał będzie w maju, ale już w Toruniu. Do Łochowa przyjechali uczniowie z województwa pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Dlaczego właśnie tutaj? Z prostej przyczyny - od 1999 roku Zespół Szkół nosi imię Jana Pawła II.

Poezja wymagająca


- Pracowaliśmy nad zrozumieniem i interpretacją. Każdy uczestnik przygotował dwa teksty. Jeden - Karola Wojtyły, drugi - tematycznie związany z Janem Pawłem II. Wiadomo, że jest to poezja wymagająca. Wielu uczniów zniechęca się, nawet tylko po krótkim kontakcie z tekstami Wojtyły. Jest to dla nich trudne. Tym bardziej powinniśmy docenić tych, którzy postanowili wziąć udział w konkursie - podkreśla Aleksandra Miloch, główny organizator na szczeblu regionalnym.
Ocenie poddawano dykcję, tempo, zrozumienie utworu, ogólne wrażenie, intonację. W jury zasiedli: Aneta Dybowska - opiekunka koła teatralnego oraz bydgoscy aktorzy - Wanda i Eugeniusz Rzyscy. - Poezja Jana Pawła II jest bardzo trudna, ponieważ zawiera refleksyjne treści. Często bywa tak, że nawet po pierwszym czytaniu nie wiemy, jak ją zinterpretować. Trzeba kilkakrotnie wracać do lektury i długo się zastanawiać, aby wyciągnąć odpowiednie wnioski - podsumowuje Wanda Rzyska.
Zwycięzcy etapu regionalnego zakwalifikowali się do finału, który odbędzie się 18 i 19 maja w Toruniu. Wśród nich znaleźli się: z klas I-III SP - Aleksandra Rydelska ze szkoły w Koronowie, z klas IV-VI SP - Marta Kuś z Zespołu Szkół w Grębocinie oraz z klas gimnazjalnych - Joanna Zaworska ze szkoły w Obrowie. Łochowo też wysyła swoich reprezentantów - Natalię Nowak, Ewelinę Wiśniewską i Macieja Gładkiego. Ich miejsce w finale gwarantuje regulamin.

Papież


Wszyscy uczniowie podczas rozmowy przyznawali, że Jan Paweł II jest dla nich wzorem. - Myślę, że w ten skromny sposób, recytując jego wiersze, mogę zachować go w pamięci - wyznał Maciej Gładki z II klasy gimnazjum w Łochowie. Maciej recytował fragment "Tryptyku rzymskiego" oraz wiersz Marka Skwarnickiego "Inauguracja". A największą tremę mieli, jak zawsze, rodzice. - Bardzo się denerwuję, ale wierzę, że wszystko się uda - przyznała Mieczysława Nowak.
Dyrektor placówki Andrzej Jeliński wspomina, że idea corocznego uczczenia pamięci wielkiego patrona zrodziła się wśród szkół imienia Jana Pawła II. - Za każdym razem podejmujemy inną inicjatywę. W ubiegłym roku postawiliśmy na sport, w tym - na recytację. Dobrze się stało, że ten konkurs odbywa się w tak szczególnym czasie. Dzieci bardzo to przeżywają. A dzięki dużemu zainteresowaniu powiększamy zbiory naszej biblioteki o pozycje związane z Ojcem Świętym - podkreśla.
"Bywa nieraz, że (…) stajemy w obliczu prawd, dla których brakuje nam słów, brakuje gestu i znaku - bo równocześnie czujemy: żadne słowo, gest ani znak nie uniesie całego obrazu…". Czy kilkuletnie dzieci to rozumieją? Nie… Ale chcą się uczyć, chcą być blisko poezji… I naszego Papieża.

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki