Co przed wakacyjną podróżą warto sprawdzić u mechanika?
– Na pewno układ zawieszenia naszego samochodu. Tak naprawdę od sprawnych amortyzatorów, klocków hamulcowych i tarcz zależy nasze bezpieczeństwo. Ich stan za niewielką opłatą sprawdzimy na każdej stacji diagnostycznej.
Inne pytania do mechanika to…?
– … o odpowiednią geometrię kół. Brak dobrej zbieżności niszczy bowiem opony. Koniecznie sprawdźmy też grubość ich bieżnika. Musi on być na tyle głęboki, by bezproblemowo odprowadzał wodę spod kół w razie ulewnego deszczu. Poza tym sprawdźmy ciśnienie w kołach. Musi ono być odpowiednio dobrane do ciężaru pojazdu. Parametry ciśnienia znajdziemy w książce obsługi lub na naklejce wewnątrz pojazdu czy w internecie.
Ważne jest też, by sprawdzić i uzupełnić poziom płynów.
– Dotyczy to nie tylko płynu do spryskiwaczy, ale i chłodniczego czy oleju. Co do płynu do spryskiwaczy warto mieć w zanadrzu jego zapas, a przynajmniej zwykłą niegazowaną wodę, która latem może go zastąpić.
Co jeszcze możemy sprawdzić samodzielnie?
– Oświetlenie. Czy wszystkie żarówki się świecą i czy światła mamy ustawione tak, by przy dociążeniu auta bagażem nie oślepiać innych kierowców. Sprawdźmy też stan techniczny całego okablowania pod maską. Coraz częściej zdarza się, że przewody przegryzają zwierzęta takie jak kuny, co potem w podróży może być bardzo niebezpieczne.
Latem powraca oczywiście temat klimatyzacji.
– Odpowiednie odgrzybienie jej, a w razie czego uzupełnienie gazem to podstawa. Zmiana przepisów oraz wymóg, że nabijać freonem mogą ją tylko wykwalifikowani pracownicy zakładów diagnostycznych, sprawia, że cena tej usługi bardzo wzrosła, wydłużyła się też kolejka oczekujących. Zadbajmy więc o stan klimatyzacji przed planowanym wyjazdem. Przed podróżą po wejściu do auta włączmy na minutę system chłodzenia przy jednoczesnym otwarciu wszystkich okien. Wyeliminujemy w ten sposób szkodliwe działanie substancji, która tkwi wewnątrz zastanej klimatyzacji. Klimatyzację ustawiajmy w przedziale od 21 do 23 stopni wtedy unikniemy przeziębienia.
Bezpieczeństwo jazdy wymaga też dobrego przygotowania podróżnych.
– Dlatego bagaże pakujmy w duże torby, które łatwo można wysunąć na zewnątrz w razie konieczności wyjęcia koła zapasowego, trójkąta, apteczki czy gaśnicy. Te przedmioty muszą być oczywiście sprawne. Nie umieszczajmy też ostrych, ciężkich przedmiotów bezpośrednio za tylną kanapą. W razie gwałtownego hamowania przy dużej prędkości taki przedmiot może zrobić podróżującym krzywdę. Jadąc w długą trasę, róbmy co dwie godziny 10–15 minutowe przerwy, podczas których napijemy się wody, zjemy coś kalorycznego. Jadąc, zachowujmy bezpieczny odstęp od innych kierowców, by móc w odpowiednio zareagować, a przede wszystkim dbajmy o to, by do podróży przystępować wypoczętym.
Patryk Szymański ekspert motoryzacyjny oraz wiceprezes zarządu w Automobilklubie Piast Dolnośląskim