Logo Przewdonik Katolicki

Po uczynkach ich poznacie

Katarzyna Jarzembowska
Fot.

Warto być dobrym to hasło pierwszej edycji akcji, którą zorganizowało Stowarzyszenie Przyjazna Szkoła pod patronatem Minister Edukacji Narodowej i UNESCO.

„Warto być dobrym” to hasło pierwszej edycji akcji, którą zorganizowało Stowarzyszenie „Przyjazna Szkoła” pod patronatem Minister Edukacji Narodowej i UNESCO.

 

Dzieci z półtora tysiąca szkół w całej Polsce wzięły udział w konkursie, którego głównym zadaniem było... spełnianie dobrych uczynków. Laureaci – wśród nich Gimnazjum nr 23 w Bydgoszczy – otrzymali w nagrodę rowery górskie.

 

Uczynki w trzech kategoriach

– Akcja „Warto być dobrym” to największa, interdyscyplinarna kampania edukacyjna w Polsce, kreująca w dzieciach dobre postawy, ucząca poszanowania dla innych ludzi, a także premiująca zachowania prospołeczne i wolontariat – tłumaczy Andrzej Pyszka, koordynator przedsięwzięcia i opiekun wolontariatu w Gimnazjum nr 23 w Bydgoszczy.

Głównym elementem pierwszej edycji był konkurs skierowany do uczniów półtora tysiąca szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, przeprowadzany samodzielnie przez każdą placówkę. Od początku semestru dzieci mogły realizować dobre uczynki w trzech kategoriach: pomocy drugiemu człowiekowi, zaangażowaniu w środowisko klasy, szkoły i społeczność lokalną oraz działaniach globalnych na rzecz praw człowieka i ochrony środowiska.

Pod okiem wychowawców klas dzieci wybierały z każdej z nich najlepszą osobę. Następnie wszyscy liderzy brali udział w losowaniu nagrody głównej – roweru. – Akcję, którą zainicjowało Stowarzyszenie „Przyjazna Szkoła”, po raz pierwszy realizowano w kilkudziesięciu śląskich szkołach w 2003 r. W tym roku stowarzyszenie opracowało nową formułę projektu i po raz pierwszy zrealizowało go na tak dużą skalę – dodaje Andrzej Pyszka. Nad akcją czuwa kilkudziesięciu konsultantów, z którymi można się skontaktować pod numerem 801 999 333.

 

Promocja dobra

Każda placówka otrzymała tzw. pakiet, a w nim: rower, multimedialne materiały edukacyjne „Akademia Umysłu 2” do szkolnej biblioteki. Był także kolorowy baner, na którym oprócz logo patronów i sponsorów głównych widniały 52 miejsca na naklejki. Koszt jednej to 100 zł. Mogła je wykupić prawie każda firma lub osoba prywatna. – Oczywiście szkoła to miejsce, w którym uczą się dzieci, więc to, co może się znaleźć na takiej naklejce, dokładnie określa regulamin sponsora – mówi koordynator.

Dziesięć najaktywniejszych szkół otrzyma jesienią granty finansowe. Będzie je można przeznaczyć na pożyteczne cele, które dzieci same wybiorą. – W najskrytszych marzeniach nie liczyliśmy na taki sukces. Dzieci czyniące dobro zaskoczyły nas nie tylko swoją kreatywnością i wytrwałością, ale przede wszystkim odwagą w promowaniu pozytywnych postaw. Wszystko bezinteresownie – bez oczekiwania na zapłatę. Jako dorośli powinniśmy brać z nich przykład – podkreślił Aleksander Komaniecki, prezes Stowarzyszenia „Przyjazna Szkoła”.

Organizacja, która ma już 11 lat, jest największą pozarządową strukturą, działającą w sektorze edukacji w Polsce. Swoimi projektami obejmuje cały kraj i prawie 8 tys. szkół partnerskich. – Takie działania są wspaniałą okazją do promocji dobra, tak zwyczajnie, w codziennym życiu – zakończył Andrzej Pyszka z Gimnazjum nr 23 w Bydgoszczy.

Więcej o akcji na stronach www.wartobycdobrym.pl lub www.gimnr23.pl.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki