Logo Przewdonik Katolicki

Zdeformowane lody

Janusz Świerczyński
Fot.

Nie wszystkie produkty kupione w upalne letnie dni będą dobre i zdrowe. Oprócz odpowiedniej jakości wyprodukowanych artykułów spożywczych, ważne jest również, by ich przechowanie oraz sprzedaż były prowadzone w sposób niepogarszający jakości.

 

Często problemem są niewłaściwe warunki przechowywania towarów w sklepach. Zdarza się, że w urządzeniu chłodniczym nie ma wymaganej temperatury. Temperaturę panującą w chłodziarce można sprawdzać na termometrze umieszczonym wewnątrz. Stare, niesprawne urządzenie lub przeładowana lada chłodnicza, nie spełniają swojej roli. Inna nieprawidłowość może wynikać z zepsucia się urządzenia chłodniczego lub wyłączenia prądu, w związku z czym przechowywane produkty ulegają rozmrożeniu, i dopiero po pewnym czasie zostają ponownie zamrożone. Takie produkty nie nadają się do spożycia. Krótki odstęp czasu między awarią urządzenia a jego ponownym uruchomieniem nie powoduje jeszcze rozmrożenia.Z powodu rozmrożenia lody mogą być zdeformowane lub mieć zmienioną barwę. Innym niepokojącym objawem są spore kryształki, wyglądające jak rosa, na powierzchni loda. Oglądajmy więc produkty, które zamierzamy kupić. Problemy z jakością produktów spożywczych w okresie upałów mogą powstać nie tylko w sklepie, ale też w czasie transportu niewłaściwie przygotowanymi samochodami producenta czy hurtownika.
Nie warto też kupować produktów nieznanego pochodzenia. Handel nimi zdarza się niekiedy latem w miejscach wzmożonego ruchu turystycznego.
Jeżeli kupimy lody w większej ilości, np. na przyjęcie, kłopotem może okazać się zbyt duża odległość między sklepem a domem. Torty czy desery lodowe przewożone zbyt długo, zanim je umieścimy w zamrażarce, tracą swoje właściwości. Powinny one być szybko transportowane do domu lub przewożone w specjalnych lodówkach turystycznych. 
Poza tym znaczenie ma data ważności lodów. W razie kłopotów zdrowotnych po zjedzeniu lodów nieprzeterminowanych, swoją skargę można zgłosić do najbliższej placówki Inspekcji Sanitarnej. Niezależnie od tego konsument ma prawo do niezwłocznego złożenia reklamacji wadliwych lodów w sklepie.
Objawy zatrucia lodami z salmonellą będą widoczne dopiero po pewnym czasie od ich spożycia (np. po upływie doby). Jeżeli w takiej sytuacji zamierzamy żądać odszkodowania, trzeba zachować paragon, a koszty leczenia powinny być udokumentowane rachunkami, należy także zachować paragony za leki.     
 

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki