Ogólnopolska Federacja Caecilianum działa w Polsce od 1994 roku. Obecnie zrzesza około 130 chórów z terenu całego kraju. Z federacją współpracują wybitni polscy kompozytorzy i dyrygenci, chórmistrzowie i pedagodzy.
Jedność i poziom artystyczny
Jak tłumaczy prezes bydgoskiego oddziału Federacji Caecilianum Anna Wójtowicz, tego typu spotkania są próbą jednoczenia chórzystów z całej Polski. – Ruch cecyliański mający na celu odnowę muzyki liturgicznej odrodził się po roku 1990. Próbujemy robić wszystko, aby chóry z naszego kraju jednoczyły się, wykonywały razem utwory, a przez to ubogacały się wzajemnie i podnosiły swój poziom artystyczny. Kolędy i pastorałki są jednymi z najbardziej znanych utworów na chóry. W Polsce jest ich około siedmiuset. W żadnym kraju europejskim nie ma ich więcej – powiedziała prezes.
Spotkanie rozpoczęto od wspólnej modlitwy, podczas której zabrzmiały stałe części Eucharystii oraz kolędy. Po modlitwie odbył się właściwy koncert. – Śpiew w Kościele był, jest i będzie zawsze bardzo istotny. Ponieważ wyraża wiarę zgromadzonego ludu i podkreśla przesłanie teologiczne danej uroczystości. Pozwala też wiernym wchodzić w głąb przeżywanej tajemnicy – podkreślił gospodarz spotkania ks. prałat Andrzej Kłosiński.
Bliżej Boga
Profesor Mariusz Kończal, dyrektor artystyczny oddziału Federacji Caecilianum, który stanął przy pulpicie dyrygenckim, zaznaczył, że są już spore efekty jednoczenia muzyków. – Co kilka miesięcy organizujemy przeglądy tematyczne muzyki religijnej. Teraz to są kolędy i pastorałki, za kilka tygodni przegląd pieśni pokutnej oraz maryjnej. Mam nadzieję, że przy takich okazjach, kiedy scalają się chóry, jesteśmy bliżej Boga i siebie wzajemnie. Próbujemy stworzyć taką chóralną bydgoską rodzinę. Mamy nadzieję, że będzie się ona nieustannie rozrastała – dodał.
Przed ołtarzem stanęli muzycy z chórów: Vincentinum, Jubilate Deo oraz Bydgoskiego Chóru Katedralnego. Wykonawcy zaprezentowali bardziej i mniej znane polskie kolędy i pastorałki opracowane na chóry mieszane przez wybitnych kompozytorów polskich, m.in. Józefa Świdra, Jana Maklakiewicza, Feliksa Nowowiejskiego, Tomasza Flaszy, ks. Antoniego Chlondowskiego.
Federacja Caecilianum pragnie m.in. pielęgnować muzykę religijną i podnosić poziom jej wykonywania, kształtować estetykę muzyczną w duchu Kościoła i promować wartościową twórczość muzyczno-liturgiczną. Caecilianum realizuje swoje cele głównie przez organizowanie konkursów, przeglądów i koncertów, prowadzenie obsługi muzycznej uroczystości kościelnych diecezjalnych i ogólnopolskich, w tym uroczystości centralnych, jak Ogólnopolski Kongres Eucharystyczny czy wizyty Ojca Świętego.
***do ramek jak się zmieści***
Chór Mieszany Vincentinum działa przy Bazylice św. Wincentego á Paulo od roku 1928. Bierze czynny udział w życiu parafii, uświetniając swym śpiewem wszelkie uroczystości kościelne. Uczestniczył także w Ogólnopolskich Konkursach Chóralnych w Gnieźnie, Bydgoszczy i Szamotułach. Dyrygentem jest Dariusz Rynkowski, absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Chór Jubilate Deo jest chórem pokoleń, bowiem jego założenie datuje się na rok 1922, równocześnie z powstaniem parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy na bydgoskim Szwederowie. Od momentu założenia do dnia dzisiejszego uświetniał liturgię, występował też w innych parafiach oraz na koncertach w kraju i za granicą. Chórem dyryguje absolwent Akademii Muzycznej w Bydgoszczy Kamil Turalski.
Bydgoski Chór Katedralny powstał w 1999 roku. Działa przy katedrze w Bydgoszczy. Dyrygentem i kierownikiem artystycznym od początku istnienia jest Mariusz Kończal, profesor Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W chórze śpiewają uczniowie, studenci i osoby pracujące. Zespół bierze udział w ważnych uroczystościach kościelnych i państwowych, a także koncertuje w Polsce i za granicą.