Telewizja, radio, prasa, Internet – to ogromna siła, która jak każda inna może być wykorzystana w dobrym lub złym celu. Na kształtującą się osobowość dziecka środki społecznego przekazu mają ogromny wpływ: pozytywny, negatywny, ale nigdy nie obojętny. 
Prasa dziecięca – czyli czasopisma przeznaczone dla dzieci, zwykle barwnie ilustrowane, których główną misją jest niesienie przesłania wychowawczego poprzez wprowadzanie małych czytelników w świat dobra, prawdy i piękna. Są one także doskonałym źródłem edukacji. Zważywszy na to, jak ważną rolę w życiu człowieka odgrywa poczucie humoru, periodyki dziecięce poświęcają sporo miejsca utworom humorystycznym, które mają na celu uczenia czytelnika optymizmu, a czasem nawet życiowej odwagi.
Dziecko, jako odbiorca czasopism, jest bardzo podatne na przekazywane mu treści. Przyjmowanie konkretnych wzorów oraz promowanie wartości niesie w sobie ogromny ładunek emocjonalny. Dlatego szczególnie w tym wieku dorośli powinni dostarczać dziecku wartościowe i odpowiednie do etapu jego rozwoju czasopismo. Zarówno rodzic, jak i wychowawca ma prawo, a także obowiązek, by ocenić wartości wychowawcze, moralne, literacki
e i graficzne proponowanej jego dziecku prasy.
Oto niektóre tytuły proponowane dzieciom: „mały Przewodnik Katolicki”, „Dominik”, „Jaś”, „Mały Gość Niedzielny”, „Anioł Stróż”, „Świerszczyk”, „Miś”…
Radio
Jest jednym z najpowszechniejszych środków społecznego przekazu. Za pomocą głosu osoby siedzącej przed mikrofonem przenosi nas w miejsca oddalone od nas nawet o tysiące kilometrów. Jedną z jego wielu cech jest szybkość i powszechność, czyli możność docierania do bardzo szerokiej grupy odbiorców bez względu na wiek, rodzaj wykonywanej pracy czy też miejsce zamieszkania.
Ponad 200 stacji radiowych, które nadają na terenie całego kraju – zarówno ogólnopolskich, jak i regionalnych – umożliwia słuchaczom powszechny dostęp do informacji.
Radio od najwcześniejszych lat towarzyszy dzieciom w ich rozwoju. Z jego dźwiękiem najczęściej spotykają się prawie od początku swojego życia, stąd też wolno nam mówić o radiu jako o środku dydaktyczno-wychowawczym. Same audycje radiowe, przygotowane specjalnie z myślą o dzieciach, sprzyjają kształtowaniu ich postaw społecznych i moralnych.
Stąd też warto zachęcać małych odbiorców do mądrego korzystania z audycji i słuchowisk przygotowanych specjalnie dla nich.
Pr 1 Polskiego Radia - Dobranocka, godz. 19.30
W każdą niedzielę „Familijna Jedynka”, Blok Dziecięcy - godz. 7.12.
Pr 3 Polskiego Radia - „Zagadkowa Niedziela”, godz. 8.
Radio Emaus codziennie o godz. 19.30 „W dobrym radiu dobra bajka” oraz w niedzielę o tej samej porze „Niedziela z Aniołem”.
Internet
Zwany bywa również „nowymi mediami”. Nazwa ta jest używana przez specjalistów od reklamy i doradców personalnych głównie w celu odróżnienia tradycyjnych środków przekazu od mediów komputerowych, czyli cyfrowych zapisów audio i wideo, publikacji elektronicznych oraz oprogramowania, rozpowszechnianych poprzez Internet i za pomocą innych nośników cyfrowych. To jeden z najbardziej popularnych i lubianych przez dzieci i młodzież środków społecznego przekazu, ale niosący w sobie niezwykle ogromny ładunek zagrożenia rozpatrywanego na bardzo szerokich płaszczyznach moralnych, obyczajowych.
Niemniej rozsądne korzystanie z Internetu może wykazać wielość jego pozytywnych cech. Wykorzystanie go w procesie kształcenia dzieci i młodzieży wprawdzie wzbudza wiele kontrowersji, ale korzyści wynikające z umiejętnego korzystania z jego zasobów są bardzo duże. W trosce o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży nie wolno zapominać nam o złotej zasadzie: „komputer i Internet stanowią w naszych rękach jedynie narzędzie o wielkich możliwościach, a sposób, w jaki go wykorzystamy w edukacji naszych dzieci, zależeć będzie od mądrości nas samych, czyli rodziców i wychowawców”.
Do godnych polecenia portali, tworzonych z myślą o najmłodszych, należą m.in.: Religijne: www.urwisy.pl; www.arkanoego.pl; www.malygosc.pl;
Zabawy: www.dzieci.mos.gov.pl; www.misie.com.pl; www.krasnoludki.pl
Kolorowe Strony: www.dzieci.pl; www.wesolemiasteczko.interia.pl; www.dolinka.szkola.net; www.wyspa.interia.pl