Ze starszym dzieckiem warto dyskutować o konsekwencjach różnych decyzji. Możesz skorzystać z poniższej historyjki. Przeczytaj ją dziecku, zapytaj, jakie ma możliwości działania i poproś o opisanie możliwych konsekwencji obu wyborów. Możesz pomóc sobie „ściągą”.
Wyobraź sobie, że grasz w szkole w koszykówkę. W wirze gry udało ci się strzelić kosza, jednak wykonałeś podwójne kozłowanie. Sędzia mówi, że nie zauważył, czy było podwójne kozłowanie, czy nie, i prosi cię o rozstrzygnięcie. Co możesz zrobić?
a) Powiedzieć, że było podwójne kozłowanie.
b) Powiedzieć, że sam nie wiesz lub skłamać, że nie.
„Ściąga” – konsekwencje:
a) obniżasz szanse drużyny na wygranie meczu, niektórzy z twojego zespołu mogą być źli, że nie skłamałeś; gracze z obu drużyn będą szanować twoją uczciwość; koledzy będą skłonni wierzyć ci w sprawach poważniejszych; jeśli wygracie, będziesz mieć satysfakcję, że jest to uczciwa wygrana.
b) podwyższasz szanse swojej drużyny na wygraną, niektórzy z twojego zespołu mogą być zadowoleni, że skłamałeś; gracze z obu drużyn będą uważać cię za kłamcę; koledzy będą pamiętać twoje kłamstwo długo po skończonej grze i będą wobec ciebie nieufni; w sytuacji, gdy trzeba będzie zawierzyć twojemu słowu, koledzy nie będą skłonni ci uwierzyć; jeśli wygracie, możesz mieć poczucie, że nie zasługiwaliście na wygraną; następnym razem będzie ci łatwiej znowu skłamać.
(na podstawie materiałów z Josephson Institute of Ethics)