Logo Przewdonik Katolicki

Promować dialog

Ks. Robert Nęcek
Fot.

W ostatnich dniach wiele się mówi na temat środków społecznego przekazu. Media, w szczególności media katolickie w tym Radio Maryja i Telewizja Trwam mają być miejscem spotkania, w czasie którego ludzie uczą się rozmawiać, myśleć i działać. Dlatego nic tak nie zbliża jak promowanie w mediach języka dialogu, który stanowi niezbędny i centralny element ludzkich odniesień....

W ostatnich dniach wiele się mówi na temat środków społecznego przekazu. Media, w szczególności media katolickie – w tym Radio Maryja i Telewizja Trwam – mają być miejscem spotkania, w czasie którego ludzie uczą się rozmawiać, myśleć i działać. Dlatego nic tak nie zbliża jak promowanie w mediach języka dialogu, który stanowi niezbędny i centralny element ludzkich odniesień. Chodzi przecież o dobro Kościoła.

W imię tego dobra Sługa Boży Jan Paweł II w Orędziu na XVI Światowy Dzień Pokoju (1983) napisał, że „podstawowym założeniem dialogu jest poszukiwanie tego, co prawdziwe, dobre i sprawiedliwe dla każdego człowieka, dla każdej grupy i każdej społeczności, zarówno dla tej jej części, do której się przynależy, jak i tej, która jawi się jako przeciwnik”. Z tej racji dialog już na wstępie domaga się otwartości i gotowości wysłuchania, a nie uprawiania monologu uznającego jedynie słuszną drogę. Pod tym względem np. „Przewodnik Katolicki” jest godnym uwagi publikatorem, umiejętnie promującym papieskie rozumienie dialogu. Tym bardziej że w życiu społecznym i politycznym może być wiele dróg i rozwiązań, wiele środków realizacji idei solidarności i sprawiedliwości społecznej. Czasy jedynej i słusznej drogi – mamy nadzieję – bezpowrotnie minęły.

Kiedy media katolickie stają się miejscem spotkania poprzez dialog, wówczas ukazujemy, czym jest Ewangelia, czym Kościół, czym godność człowieka i czym prawdziwa jedność. Zamknięcie się na dialog rodzi podejrzliwość i lęk. Wówczas Kościół zaczyna być widziany jako zagrożenie, przed którym odczuwa się strach, gdyż broniąc praw boskich, depce prawo do rzeczowej i szczerej wymiany poglądów różnych publicystów.

Zatem wszystkie media katolickie – w tym Radio Maryja – mają stawać się promotorami dialogu, w którym dominuje język miłości, szacunku i wysokiej kultury. Aby tak się działo, dialog – jak napisał Jan Paweł II – będzie wymagał prawdziwego nawrócenia.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki