Logo Przewdonik Katolicki

Pozwól dziecku być dzieckiem

Bogna Białecka
Fot.

W pewnej szkole, w której rada rodziców decyduje o doborze zajęć dodatkowych dla swych dzieci, mieści się także zerówka. Oprócz przedmiotów podstawowych program nauczania obejmuje zajęcia teatralne, balet, pływalnię, język angielski, taniec ludowy, gimnastykę artystyczną oraz warsztaty rzeźby. Już Plutarch pisał, że umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić,...

W pewnej szkole, w której rada rodziców decyduje o doborze zajęć dodatkowych dla swych dzieci, mieści się także „zerówka”. Oprócz przedmiotów podstawowych program nauczania obejmuje zajęcia teatralne, balet, pływalnię, język angielski, taniec ludowy, gimnastykę artystyczną oraz warsztaty rzeźby.

Już Plutarch pisał, że umysł nie jest naczyniem, które należy napełnić, lecz ogniem, który trzeba rozniecić. Rozumiem troskę rodziców o rozwój swych dzieci. Jeszcze lepiej rozumieją to firmy oferujące pakiety zajęć rozwojowych. Chociaż wiedza psychologiczna pomaga mi oddzielić pobożne życzenia wyrażane w reklamach od realnych możliwości, to wielu rodziców traktuje zawartość folderów reklamowych jak prawdę naukową.

Naturalne sposoby nauki
Warto zdać sobie sprawę, że dla dzieci naturalnym sposobem nauki jest zabawa. Zjawisko to jest wykorzystywane w nowoczesnych metodach nauczania, i bardzo dobrze. Jednak dla prawidłowego rozwoju potrzebny jest dziecku także czas na zabawę spontaniczną. Jeśli przeładujemy program dnia zajęciami edukacyjnymi, nasza pociecha nie będzie miała na nią chęci i siły.

W czasie zabawy dzieci uczą się strategii nauki. Najlepiej uczące się osoby (bez względu na wiek) to te, które potrafią poradzić sobie ze zmianami, a dzięki spontanicznej, improwizowanej zabawie dzieci uczą się właśnie radzenia sobie ze zmianami i adaptowania do zmiennych warunków.

Fascynujący świat dorosłych
Szczególną formą zabawy praktykowaną przez przedszkolaki i dzieci wczesnoszkolne jest udawanie świata dorosłych lub odgrywanie bajek. Zwykle każdy z uczestników dostaje swą rolę, jednak to, co się dzieje dalej, jest negocjowane na bieżąco. Dzieci nie tylko doskonalą zdolność radzenia sobie ze zmianami, lecz także ćwiczą inteligencję emocjonalną – w tym umiejętność mediacji, rozwiązywania konfliktów i nawiązywania długotrwałych pozytywnych relacji. Innymi słowy – uczą się zasad współżycia społecznego i negocjacji, a zatem ćwiczą umiejętności niezbędne dla osiągnięcia sukcesu w życiu dorosłym. Dlatego należy pamiętać o tym, że zabawa w gronie przyjaciół jest dla dziecka cenniejsza niż zestaw zajęć edukacyjnych czy nauka dodatkowego języka obcego.

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki