Logo Przewdonik Katolicki

Artyści z naszych świątyń

Marcin Makohoński
Fot.

Przez kolejne trzy dni (27.02.-01.03.) w Domu Zakonnym Sióstr Pallotynek w Gnieźnie odbywały się coroczne rekolekcje dla organistów z archidiecezji gnieźnieńskiej. Wzięło w nich udział 43 muzyków-instrumentalistów posługujących na co dzień w naszych parafiach. Z organistami spotkał się również bp Bogdan Wojtuś. O potrzebie corocznych diecezjalnych rekolekcji dla organistów...

Przez kolejne trzy dni (27.02.-01.03.) w Domu Zakonnym Sióstr Pallotynek w Gnieźnie odbywały się coroczne rekolekcje dla organistów z archidiecezji gnieźnieńskiej. Wzięło w nich udział 43 muzyków-instrumentalistów posługujących na co dzień w naszych parafiach. Z organistami spotkał się również bp Bogdan Wojtuś.

O potrzebie corocznych diecezjalnych rekolekcji dla organistów nie trzeba specjalnie przekonywać tego środowiska – mówi ks. Ryszard Figiel, dyrektor Studium dla Organistów Archidiecezji Gnieźnieńskiej. – Takie spotkania są owocne zarówno w wymiarze duchowym, jak i warsztatowym. Tegoroczne rekolekcje wypełniła modlitwa, rozważania i nauki prowadzone przez ks. Jarosława Bogacza, dyrektora Muzeum Archidiecezjalnego w Gnieźnie. Ważnym punktem rekolekcji były również zajęcia praktyczne ze śpiewu i akompaniamentu. Te swoiste warsztaty muzyczne służą wymianie doświadczeń oraz dzieleniu się nowinkami z zakresu muzyki liturgicznej – tłumaczy ks. Figiel. – Przez trzy dni podjęliśmy także próbę dokonania oceny poziomu gry i śpiewu organistów i organistek w naszych kościołach. Wnioski i spostrzeżenia doświadczonych organistów zostaną z pewnością wykorzystane w pracy z młodymi ludźmi rozpoczynającymi naukę gry na organach w naszym Studium Organistowskim.

Jak mówi Edmund Skrzetuszewski, organista z parafii pw. św. Jakuba Ap. w Modliszewku (dekanat Gniezno II), organiści powinni nie tylko podążać za nowymi wzorcami muzyki liturgicznej, ale również pielęgnować tradycyjną muzykę kościelną. Nie jest bowiem prawdą, że tradycyjna muzyka kościelna jest nudna, niedzisiejsza lub nieatrakcyjna. Ma ona swój szczególny charakter i wydźwięk. Dlatego też powinna być zawsze traktowana priorytetowo, a więc zajmować centralne miejsce w całym bogactwie utworów, wykorzystywanych podczas liturgii.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki