Jak co roku, przed wakacjami, warto pomyśleć o zapewnieniu sobie i rodzinie bezpiecznego oraz spokojnego wypoczynku. Wiąże się to z poznaniem przepisów prawnych o zawieraniu umów z biurem podróży, o ubezpieczeniach od następstw nieszczęśliwych wypadków i podstawowych zasad obowiązujących w prawie turystycznym. Dlatego też wybierając się na wakacje, należy poświęcić sporo czasu na dokładne sprawdzenie biura podróży i porównanie ofert innych biur.
Przede wszystkim dobre biuro podróży musi posiadać koncesję na prowadzenie działalności turystycznej. Duże i znane od wielu lat na rynku polskim biura podróży posiadają takie uprawnienia, a w ich siedzibach na widocznym miejscu umieszczane są zazwyczaj stosowne świadectwa. Natomiast mniejsze biura podróży nie zawsze posiadają te certyfikaty. Wówczas, w razie niepewności, warto sprawdzić koncesję takiego biura. Jest to możliwe w Polskiej Izbie Turystyki albo w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki.
Po wybraniu biura podróży podejmujemy decyzję o miejscu, czasie, warunkach przejazdu, warunkach, w jakich spędzimy wakacje oraz o płatności.
Każdy z tych elementów jest ważny i należy zebrać dokładne informacje, aby później, podczas podpisywania umowy z biurem podróży, uniknąć nieporozumień.
Należy więc ustalić, na przykład, czy w skład ceny wchodzą posiłki, ile i jakiego typu.
Warto też znać szczegóły dotyczące przejazdu. Jeżeli jest to autokar, należy zapytać o jego standard oraz jak długo trwa podróż. Bardzo ważne jest ubezpieczenie zarówno osób, jak i bagażu. Warto zapytać, czy w cenę wliczona jest polisa ubezpieczeniowa i jakie obejmuje przypadki. Niestety, często zdarza się, że biura podróży ubezpieczają turystów jedynie na czas przejazdów, a nie pobytu. Istnieje jednak możliwość ubezpieczenia się indywidualnie, do czego serdecznie namawiam, zwłaszcza tych, którzy wybierają się za granicę.
Koszty leczenia albo pobytu w szpitalu za granicą są bardzo wysokie i bez ubezpieczenia stanowią poważny uszczerbek w budżecie.
Ważnym elementem umowy z biurem podróży są warunki zwrotu pieniędzy w razie rezygnacji z wyjazdu. Najczęściej kwota potrącana zależy od tego, na ile dni przed terminem rezygnujemy z wyjazdu. Podpisanie umowy z biurem podróży oznacza przyjęcie warunków w niej zawartych.
Dlatego też należy dokładnie zapoznać się z jej treścią, zanim się ją podpisze. W tym celu można poprosić o kopię umowy do przeanalizowania w domu.
Najczęściej zastrzeżenia budzą sformułowania, mówiące o tym, że biuro podróży zastrzega sobie zmianę jakichś warunków. Na przykład może być to zmiana hotelu na inny hotel tej samej kategorii. W tej sytuacji konieczna jest stosowna adnotacja na umowie i wyjaśnienie.
Jeżeli warunki umowy nie zostały dopełnione, należy już w trakcie pobytu interweniować u rezydenta biura podróży. Kiedy interwencja nie wywoła pożądanych skutków, pozostaje złożenie pisemnej skargi, którą musi podpisać przedstawiciel biura podróży.
Skarga stanowi podstawę do składania reklamacji w biurze podróży i domagania się zwrotu pieniędzy. Można to skutecznie uczynić w ciągu 14 dni od przyjazdu.
Jeżeli biuro podróży nie uwzględni reklamacji, pozostaje droga sądowa. Należy w tym celu wnieść pozew do sądu, domagając się zwrotu konkretnej kwoty, załączając umowę z biurem podróży oraz podając dowody na poparcie swoich twierdzeń.