Logo Przewdonik Katolicki

Zanim wyjedziemy jednośladem

Piotr Chomicki
Fot.

Ciepłe dni zachęcają zmotoryzowanych do korzystania z innych niż samochody środków lokomocji. Należą do nich jednoślady, na które chętnie wsiadamy, gdy temperatura w naszej puszce na czterech kołach robi się nieciekawa. Co warto zrobić, nim ruszymy w trasę? Zanim poczujemy wiatr we włosach, powinniśmy dokonać małego przeglądu naszego motoroweru lub motocykla. Naturalnie...

Ciepłe dni zachęcają zmotoryzowanych do korzystania z innych niż samochody środków lokomocji. Należą do nich jednoślady, na które chętnie wsiadamy, gdy temperatura w naszej „puszce na czterech kołach” robi się nieciekawa. Co warto zrobić, nim ruszymy w trasę?

Zanim poczujemy wiatr we włosach, powinniśmy dokonać małego przeglądu naszego motoroweru lub motocykla. Naturalnie nie sposób omówić teraz wszystkiego, co dotyczy tej materii, skupmy się więc na podstawowych elementach, które możemy sprawdzić bez pomocy fachowca.

Co jest najważniejszą rzeczą w jednośladzie? Łańcuch! To najistotniejszy element przenoszący napęd na tylne koło. Bez niego jazda jest niemożliwa. Każdy użytkownik powinien przyswoić sobie fakt, że należy utrzymywać łańcuch w nienagannej czystości. Jeśli nasz pojazd jest po dłuższym zimowym postoju, trzeba poświęcić trochę czasu na oczyszczenie łańcucha (osobiście jako środek czyszczący polecam benzynę ekstrakcyjną). Następnie element ten musi być starannie nasmarowany (najlepiej środkiem z dodatkiem ceramicznym – długi czas utrzymuje łańcuch w czystości). Pamiętajmy, że odpowiednia regulacja i konserwacja łańcucha pozwala na dłuższe jego użytkowanie.

Kolejny istotny punkt to zawieszenie. Sprawdźmy i nasmarujmy tylne elementy resorujące (uchroni nas to przed denerwującym skrzypieniem). Warto też zwrócić uwagę na „widelec”. Nie zaszkodzi oczyszczenie uszczelniaczy przeciwpyłkowych i smarowanie olejem silikonowym.

Po sprawdzeniu wszystkich urządzeń pokładowych oraz elementów sterujących (dźwignie, manetki itp.), dobrze jest wykonać próbę drogową. Dzięki niej możemy osłuchać silnik i w prosty sposób sprawdzić geometrię (czy pojazd nie ściąga w którąś stronę). Przy okazji zwróćmy też uwagę na łożyska główki ramy, których zużycie odznacza się stukami i szmerami podczas jazdy.

Proszę starać się zawsze jeździć przy włączonych światłach, gdyż motorowery i motocykle są mniej widoczne niż samochody.

Życzę Państwu przyjemnej i bezpiecznej jazdy.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki