Logo Przewdonik Katolicki

Auto na gaz

Piotr Chomicki
Fot.

Polska ma najwięcej stacji sprzedaży autogazu na świecie. Pod względem liczby aut napędzanych gazem ustępuje jedynie Korei Południowej. Na Zachodzie wschodzącą gwiazdą rynku paliw staje się CNG. Czy czeka nas paliwowa rewolucja? Auta napędzane gazem to Polska specjalność. W ciągu ostatnich dziewięciu lat sprzedaż autogazu w Polsce wzrosła prawie sześciokrotnie. Na stacjach sprzedających...

Polska ma najwięcej stacji sprzedaży autogazu na świecie. Pod względem liczby aut napędzanych gazem ustępuje jedynie Korei Południowej. Na Zachodzie wschodzącą gwiazdą rynku paliw staje się CNG. Czy czeka nas paliwowa rewolucja?



Auta napędzane gazem to Polska specjalność. W ciągu ostatnich dziewięciu lat sprzedaż autogazu w Polsce wzrosła prawie sześciokrotnie. Na stacjach sprzedających gaz do napędu samochodów, których w Polsce jest najwięcej na świecie, sprzedaje się głównie propan butan (LPG). Szacuje się, że Polacy decydujący się na instalację gazu LPG oszczędzają na każdych 100 przejechanych kilometrach ok. 17 zł.

Pora na metan


Jeszcze większe oszczędności może przynieść stosowanie metanu, który na Zachodzie od dawna robi furorę. Po drogach całego świata jeździ już prawie 4 mln pojazdów napędzanych tym paliwem. Szacuje się, że za pięć lat 2 proc. samochodów w Unii Europejskiej stosować będzie metan. W Polsce rynek CNG znajduje się jeszcze w powijakach. Importerzy sprawdzają już jednak instalacje, które można wykorzystać do napędzania tych aut.

Brak infrastruktury


Do końca 2004 roku w naszym kraju działało jedynie dziewięć ogólnodostępnych stacji CNG. Zgodnie z założonym przez PGNiG "Programem rozwoju rynku pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym" do końca 2010 roku takich stacji ma być trzy razy więcej. Na razie polscy producenci układów zasilania podpatrują potencjał rynków zagranicznych.
Paliwo CNG z pewnością cieszyłoby się zainteresowaniem ze strony polskich właścicieli aut, którzy od lat poszukują alternatywnych paliw. Niestety, bariery wejścia dla konsumenta (koszt instalacji) są zbyt wysokie, aby metan mógł się upowszechnić. W związku z tym wciąż brak infrastruktury w postaci stacji CNG, a niepewność polityczna tylko zniechęca potencjalnych inwestorów w tej dziedzinie.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki