Logo Przewdonik Katolicki

Moda na Cranacha

Natalia Budzyńska

Dopiero co skończyła się wielka niemiecka wystawa dzieł Lucasa Cranacha Starszego z okazji 500-lecia reformacji i obrazy tam pokazane wróciły do swoich właścicieli.

Między innymi słynna Madonna z Dzieciątkiem (zwana także Madonną pod jodłami) z Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu, która uznawana jest za jedno z najważniejszych arcydzieł malarza; niemieccy kuratorzy oddali dziełu całą ścianę, aby podkreślić jego znaczenie. Teraz można ten wizerunek Madonny zobaczyć na polskiej wystawie organizowanej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, której kuratorzy chcą pokazać najważniejszego malarza czasów reformacji i jego wpływ na sztukę powstałą wówczas na Śląsku.

Lucas Cranach jako przyjaciel Marcina Lutra miał monopol na wykonywanie jego portretów, to spod pędzla Cranacha wyszły te najpopularniejsze wizerunki twórcy reformacji. Oprócz licznych portretów władcy Saksonii Fryderyka Mądrego, jego rodziny i europejskich notabli, powstałych w jego pracowni, artysta starał się także służyć reformacji przez zilustrowanie niemieckiego przekładu Biblii i podejmowanie takich tematów nowotestamentalnych, które dotąd były niepopularne w sztuce religijnej. Krytycy mówią, że to dzięki jego twórczości, tak trafiającej w ówczesne gusta, idee reformacji znalazły tak szybki oddźwięk w Europie.

W centrum wystawy znajdzie się oczywiście Madonna pod jodłami, przepiękny obraz odnaleziony po wojennej zawierusze dopiero w 2012 r. Poza tym Zmartwychwstanie Chrystusa z 1516 r., obraz, który pochodzi z kościoła św. Jacka na wrocławskich Swojczycach, Alegoria Kościoła Zreformowanego z Nowego Kościoła koło Świerzawy oraz kilkanaście dzieł Cranacha lub pochodzących z jego pracowni wypożyczonych na tę wystawę z muzeów w Warszawie, Budapeszcie i Berlinie (wśród nich między innymi Adam i Ewa, Salome z głową św. Jana Chrzciciela, Niedobrana para). Dopełnieniem będą reprodukcje i dokumentacja obrazów Cranacha, które przed wojną znajdowały się we wrocławskich zbiorach muzealnych, a dziś są uznane za zaginione.

Obok Cranacha bohaterami ekspozycji są śląscy malarze okresu reformacji, których dzieła najczęściej są rozproszone w kościołach Dolnego Śląska. Kuratorzy chcą na ich przykładzie pokazać, jak Cranach inspirował twórców europejskich tamtego czasu, jak jego wielka pracownia oddziaływała na europejską sztukę, a szczególnie na twórców wrocławskich. Okazuje się, że ten wpływ był ogromny, a popularność Cranacha godna podziwu.

Wystawa „Moda na Cranacha” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu trwa do 30 grudnia 2017 r.

 

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki