„Surfuję bezpiecznie” – pod taką nazwą Fundacja „Wiatrak” w partnerstwie z Komendą Miejską Policji w Bydgoszczy realizowały specjalny projekt, który wpisał się w obchody Dnia Bezpiecznego Internetu. Jednym z jego elementów była konferencja dla nauczycieli z bydgoskich szkół, którą zorganizowano przy sanktuarium Królowej Męczenników.
Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r., a w Polsce od 2005. Ma na celu inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. W naszym kraju nad jego organizacją czuwają Fundacja Dzieci Niczyje oraz Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa. Tematem przewodnim w tym roku jest internet jako łącznik między pokoleniami. Wszystkie działania są natomiast realizowane pod hasłem „Wspólnie odkrywamy cyfrowy świat! Bezpiecznie!”.
Funkcjonowanie w „drugim świecie”
Bydgoska konferencja m.in. dostarczyła wiedzy na temat zagrożeń w internecie i metod postępowania w przypadku zdiagnozowania złego wpływu internetu na dziecko lub grupę osób. – W naszej „debacie” wzięło udział prawie 50 nauczycieli. Chcieliśmy, aby otrzymali oni konkretne informacje na temat tego, jak ważny w rozwoju dziecka jest internet, ale też ile niesie ze sobą zagrożeń. To był impuls, by pedagodzy wypracowali konkretne metody rozpoznawania niebezpieczeństw i przekazywali tę wiedzę rodzicom podczas spotkań w szkole – powiedziała Sylwia Pieczka z Fundacji „Wiatrak”.
Psycholog Przemysław Gorzelak, który przeanalizował zagadnienie wpływu Internetu na rozwój dzieci i młodzieży, podkreślił, że przebywanie w sieci nie zawsze musi rodzić negatywne skutki. – Trzeba jednak pamiętać, aby dzieci nie spędzały tego czasu tylko w internecie. Ponieważ to sprawia, że zaczynają funkcjonować „w drugim świecie”, który jest tak samo groźny jak otaczająca nas rzeczywistość. W czasie jednego kliknięcia możemy spotkać setki osób. Możemy doświadczyć wiele dobra, ale i zła. Ta konferencja pozwala nam zaanimować troskę o internet oraz dzieci – powiedział.
Zaniedbania wychowawcze?
Z kolei ASP. Monika Hermann z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy, mówiąc o zagrożeniach czyhających w internecie, na pierwszym miejscu wymieniła gry komputerowe oraz sieciowe. – Takie dzieci o niczym innym nie potrafią rozmawiać. Tylko o tym, ile poziomów przeszły, ilu przeciwników udało im się zabić. Dziecko, które siedzi przed komputerem, nie popełnia przestępstwa. Problem jest jednak w rodzicach, w zaniedbaniach opiekuńczo-wychowawczych w tym względzie. Dlatego należy kontrolować długość czasu i charakter odwiedzanych stron. Dziecko nie powinno mieć dostępu do przemocy. Wiemy, jak często nierozładowane emocje przenoszone są przez dziecko do rzeczywistości – powiedziała aspirant.
Jednym z ostatnich punktów konferencji był panel z zaproszonymi prelegentami, który zatytułowano „Jak uczynić internet bezpiecznym – profilaktyka i postępowanie w sytuacjach zagrożeń”. – Internet jest przede wszystkim narzędziem. Rolą pedagogów jest to, aby pokazywać dzieciom i młodzieży umiejętne korzystanie z tych zasobów. By młody człowiek potrafił dokonywać wewnętrznej selekcji treści, a także reagować na zagrożenia, które czyhają w wirtualnej przestrzeni – powiedział Andrzej Pyszka, nauczyciel bydgoskiego Gimnazjum nr 23.
W ramach projektu zorganizowano konkurs plastyczny na plakat „Surfuję bezpiecznie”, a także oddzielne spotkanie dla rodziców z psychologiem na temat internetu. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane ze środków The Velux Fundations w ramach programu mikrograntów „Bezpieczne dzieciństwo” Fundacji Dzieci Niczyje.