Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyjęła nowelizację Rozporządzenia w sprawie klasyfikowania audycji mogących mieć negatywny wpływ na rozwój małoletnich. Nowe znaki, jakie zobaczymy w górnym rogu ekranu naszego telewizora, mają zastąpić dotychczasowe, które istnieją od roku 2005. Zmienione symbole mają być bardziej czytelne i lepiej widoczne dla widza. Wszystko po to, by chronić dzieci przed niepożądanymi dla nich treściami, a także dostosować prawo do wymogów Unii Europejskiej.
Zmiany
Stosowane do tej pory trójkąty i kółka zostaną zlikwidowane, a w ich miejsce pojawią się kwadraty w różnym kolorze i z odpowiednim oznakowaniem. I tak dotychczasowe zielone kółko oznaczające brak ograniczeń wiekowych zostanie zastąpione kwadracikiem z uśmiechniętą buźką. Żółty trójką z cyfrą „7” dla programów przeznaczonych dla dzieci od lat 7 zostanie zamienione na niebieski kwadrat z białą „siódemką”. Podobnie, tylko w innym kolorze i z inną cyfrą, będą oznakowane programy dla małoletnich powyżej 12. i 16. roku życia. Znacząco zmieni się grafika dla programów przeznaczonych tylko i wyłącznie dla dorosłych. Dla osób powyżej 18 lat programy będą oznakowane czerwonym kwadratem z kluczem w środku.
To jednak nie wszystkie zmiany KRRiT. Najprawdopodobniej widzowie podczas oglądania programów zostaną także poinformowani o audycji product placement (lokowanie produktu). Chodzi tu o produkty i usługi, które pojawiają się w formie reklamy, np. aktor z serialu pije z kubka z logo znanej marki. Jeśli taka forma promocji będzie miała miejsce podczas emisji danego show czy serialu, na ekranie pojawi się informacja o treści „audycja zawiera lokowanie produktu”.
ter
Wyjaśnienie dla składu (podpisy do fotek):
– bez ograniczeń wiekowych
– dla małoletnich od lat 7
– dla małoletnich od lat 12
– dla małoletnich od lat 16
– dozwolone od lat 18