Logo Przewdonik Katolicki

Oznakowanie gier i zabawek

PK
Fot.

Czym kierować się przy zakupie świątecznych prezentów dla najmłodszych? Oto kilka ważnych wskazówek.

 

 

Zabawki

Po pierwsze, każde zabawki powinny być bezpieczne. Chcąc upewnić się, czy nasze dziecko nie zrobi sobie krzywdy przy zabawie, należy sprawdzić, czy krawędzie i wystające elementy produktu nie mają ostrych zakończeń. Na pudełku bądź metce powinien być umieszczony znak CE. Taki symbol świadczy o zgodności z normami określanymi przez Unię Europejską. Należy uważać, ponieważ ostatnio na rynku pojawiają się zabawki ze sfałszowanym chińskim symbolem CE (na zdjęciu). Różnica polega na tym, że właściwy symbol ma między literami odstęp, natomiast podrobione literki CE prawie się ze sobą stykają. Ponadto na zabawce powinny znaleźć się informacje zawierające nazwę i adres producenta lub importera zabawki.

Kolejną istotną kwestią są dane na temat przeznaczenia produktu. Wyszczególnia się tu wiek dziecka, do jakiego dostosowana jest zabawka. I tak, np. oznakowanie „0-3” dotyczy dzieci w wieku od 0 do 3 lat, a „3+” - dzieci powyżej trzeciego roku życia. Dla niemowląt stosuje się oznaczenie, np. „3m+”, czyli od 3. miesiąca życia. Zakupiony towar powinien zawierać również informacje dotyczące wykorzystania zabawki, np. model do złożenia, do zabawy w wodzie. Czasem na produkcie zamieszczane jest też zastrzeżenie, że użytkowanie powinno odbywać się „pod nadzorem osoby dorosłej”. Dodatkowym atutem są porady dotyczące konserwacji.

 

Gry komputerowe

Inne, choć równie ważne, są oznaczenia widniejące na pudełkach gier komputerowych. Oprócz wspomnianego wcześniej progu wiekowego gracza, gry te zawierają informacje o treści płyty. Dzięki informacji PEGI, bo tak nazywa się ten system oznaczania, możemy wyróżnić gry, np. agresywne, wulgarne, hazardowe. Przykładowo zamieszczony na pudełku obrazek z pięścią ostrzega o przemocy, a dwie kości do gry na czarnym tle zachęcają do uprawiania hazardu lub go uczą. Ikonka pająka ma przestrzegać o tym, że młodsze dzieci mogą się przestraszyć, a symbole płci o tym, że w grze pojawia się nagość lub zachowania seksualne. Ostatnie symbole to, tzw. dymek ze znakami „@*!”, trzy postaci w tym dwie białe jedna czarna oraz kula z podłączonymi komputerami. Kolejno oznaczają one: wulgaryzmy, materiały pokazujące lub zachęcające do dyskryminacji oraz możliwość gry on-line.     

 ter

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki