Torowiska „PK”46/2007
W ostatnim numerze („PK”46/2007) w ramach cyklu „Moje okno na świat” zawarto artykuł o panu Maksymilianie Zygmuncie. Jako przykład jego hobby podano zdjęcie podpisane „Pozostałości dawnej kolei średzkiej na poznańskich Ratajach [...]. Jednak prawie codziennie przejeżdża tędy parowóz z towarowym składem”. Pragnę jednak zauważyć, że średzka kolej łączyła Poznań-Kobylepole ze Środą i była wąskotorówką. Długo ślad jej torowiska był widoczny na ul. Szczepankowo, za szkołą, gdzie przecinała tę ulicę, i dalej tory biegły jej prawą stroną w kierunku Spławia. Na zdjęciu jest kolej o normalnej szerokości torów, sfotografowana prawdopodobnie w okolicy os. Tysiąclecia lub Rusa. Jest to pozostałość połączenia normalnotorowego stacji Poznań-Kobylepole ze Starołęką, które służyło do obsługi fabryk i magazynów na tej trasie, m.in. papierni na Malcie, Korgazu, Stomila, Maszyn Żniwnych itd. Jej orientacyjna trasa od papierni (obecnie Malta-Dekor) biegła pomiędzy os. Tysiąclecia i stawem, potem skrajem os. Lecha, przecinała ul. Milczańską dość blisko estakady. Potem jej tory przecinały ul. Ostrowską w pobliżu obecnej stacji benzynowej i łukiem prowadziły pod lekką górkę wzdłuż tzw. Malej Azji na przecięcie z ul. Rataje (obecnie Zamenhofa) w okolicy Zakładów Cegielskiego – koło kapliczki przydrożnej Walterów. Dalej wiodły prawą stroną tej ulicy i w okolicy Stomila przechodziły na lewą stronę, aby wejść na teren stacji Poznań-Starołęka.
W latach 50. pociągi prowadził parowóz, który miał często kłopoty z podciągnięciem wagonów pod niewielką górkę pomiędzy tzw. Małą Azją a ul. Rataje. Parowozy już dawno nie kursują – a tak zasugerowane jest na zdjęciu.
Witold H.