Logo Przewdonik Katolicki

Lotnisko przyszłości

PK
Fot.

Już teraz wielu Polaków, zwłaszcza z zachodniej Polski, swoje podróże samolotem rozpoczyna w Berlinie. Wkrótce będą mogli skorzystać z nowego, gigantycznego lotniska, które powstaje w niemieckiej stolicy, kosztem bagatela dwóch miliardów euro. Lotnisko Berlin Brandenburg International (BBI) ma zostać otwarte jesienią 2011 roku. Gigantyczna budowa samego terminalu rozpocznie...

Już teraz wielu Polaków, zwłaszcza z zachodniej Polski, swoje podróże samolotem rozpoczyna w Berlinie. Wkrótce będą mogli skorzystać z nowego, gigantycznego lotniska, które powstaje w niemieckiej stolicy, kosztem – bagatela – dwóch miliardów euro.

Lotnisko Berlin Brandenburg International (BBI) ma zostać otwarte jesienią 2011 roku. Gigantyczna budowa samego terminalu rozpocznie się za niespełna dwa lata, ale już za kilka miesięcy ruszą prace przy nowym pasie startowym i zintegrowanym z lotniskiem dworcu kolejowym.

Milion naszych
Według danych Polskiej Organizacji Turystycznej, już obecnie ponad milion Polaków co roku wylatuje właśnie z Berlina. Powstanie nowego portu lotniczego może tylko zwiększyć tę liczbę. Zwłaszcza że Niemcy nie ukrywają, iż liczą na wielu chętnych do korzystania z lotniska oddalonego zaledwie o 70 kilometrów od granic Polski. Zapewniają przy tym, że nowy lotniczy kolos to szansa na rozwój regionów po obu stronach granicy.

– Wymierne korzyści gospodarcze odniosą też polskie miasta: Szczecin, Poznań i Wrocław – mówił tygodnikowi „Wprost” Harald Wolf, niemiecki minister gospodarki.

Polska razy dwa
Nowy terminal zostanie wzniesiony tam, gdzie dzisiaj funkcjonuje lotnisko Berlin-Schönefeld. Do tej pory ruch lotniczy w stolicy Niemiec odbywa się z trzech lotnisk, co jest między innymi pozostałością trwającego dziesiątki lat podziału Berlina na część wschodnią i zachodnią. Teraz ma powstać kolos, który ułatwi życie pasażerom, przejmując niemal całą powietrzną obsługę niemieckiej stolicy.

Tuż po otwarciu lotnisko obsłuży 22-25 milionów pasażerów rocznie, zaś dzięki modułowej rozbudowie docelowo przez port będzie mogło przewinąć się aż do 40 milionów ludzi! Dla porównania – w 2005 roku wszystkie polskie lotniska odprawiły około 11,5 miliona osób...

Bez korków
Projektanci BBI chwalą się, że nowy port będzie doskonale skomunikowany nie tylko w powietrzu, lecz również na ziemi. Samochodem będzie można tam dotrzeć dzięki specjalnemu zjazdowi bezpośrednio z autostrady (kiedy już wreszcie powstanie w całości polska A2, jadąc tą trasą, dostaniemy się idealnie na berlińskie lotnisko). Osoby korzystające z dojazdu pociągami wysiadać będą na usytuowanym pod ziemią dworcu kolejowym, odległym tylko o 20 minut jazdy od Dworca Głównego (Hauptbahnhof). Podziemna stacja przyjmować będzie ekspresy ICE, ma posiadać cztery perony do obsługi ruchu regionalnego i dalekobieżnego oraz dwa perony kolei miejskiej S-Bahn. Bezpośrednio z peronu schodami ruchomymi lub windami po kilkunastu sekundach pasażerowie dotrą na odpowiedni poziom terminalu.

Planując nowe lotnisko, pomyślano o tym, co czeka porty lotnicze w przyszłości. Chodzi m.in. o nowe, zaostrzone wymogi bezpieczeństwa. BBI ma być też przystosowany do zbliżającej się ery biletów elektronicznych. Na lotnisku, obok 80 tradycyjnych stanowisk odprawy pasażerów, znajdzie się około 200 urządzeń do zautomatyzowanej odprawy pasażerów wielu linii lotniczych. Przy ich pomocy pasażerowie wydrukowywać będą karty pokładowe na zakupione już wcześniej przez Internet loty.

Liczby BBI

• 6 – liczba poziomów terminalu (w tym dwa podziemne)
•32 – liczba stanowisk kontroli bezpieczeństwa
•65 – liczba stanowisk postojowych dla samolotów
•80 – liczba stanowisk odprawy pasażerów
• 80 – liczba planistów, projektantów, architektów, inżynierów i innych specjalistów zaangażowanych w projektowanie lotniska
•100 – kilometry położonych rurociągów
•220 – szerokość (w metrach) hali terminalu
• 2000 – tyle boisk piłkarskich zmieściłoby się na powierzchni portu lotniczego
•2058 – liczba pomieszczeń w terminalu
•3000 – kilometry położonych kabli
• 6500 – tyle osób w ciągu godziny będzie mogło startować i lądować podczas szczytowego natężenia ruchu
• 9500 – metry bieżące urządzeń do transportu bagażu
•15 000 – liczba stron projektu terminalu
• 20 000 – powierzchnia (w m²) hali sortowania bagażu
• 25 000 – tony zużytej do budowy stali zbrojeniowej
• 33 000 – powierzchnia (w m²) przeszklonych fasad
• 50 000 – liczba zainstalowanych głowic wodnych instalacji przeciwpożarowej
•160 000 – m³ zużytego do budowy betonu
• 22 000 000 – planowana na 2011 rok początkowa przepustowość terminalu (liczba osób rocznie)
• 40 000 000 – maksymalna docelowa przepustowość (liczba osób rocznie)
• 2 000 000 000 – tyle euro będzie kosztowała budowa portu lotniczego

Na podstawie materiałów Berliner Flughäfen

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki