W numerze 49 "Przewodnika Katolickiego" opisałem, na co należy w sposób szczególny zwrócić uwagę przy zakupie samochodu używanego. Nie wszystkie podzespoły oraz mechanizmy jesteśmy sprawdzić sami, dlatego kompleksowe oględziny powinniśmy zlecić autoryzowanej stacji wyposażonej w odpowiedni sprzęt i fachowy personel.
Im droższy mamy zamiar kupić samochód, tym bardziej przed zakupem zachęcam do takich oględzin. W autoryzowanej stacji koniecznie należy zlecić pomiar geometrii podwozia, który pozwoli na wykrycie ewentualnych deformacji struktury auta. Musimy mieć świadomość, że samochód, który nie spełnia fabrycznych parametrów w tym względzie stwarza zagrożenie nie tylko dla pasażerów, ale także innych użytkowników dróg. W razie wypadku taki samochód może się rozsypać jak przysłowiowy domek z kart. Kolejnym elementem, na który powinno się zwrócić uwagę to sprawdzenie ewentualnych śladów napraw lakierniczo-blacharskich. Dla wprawnego lakiernika czy też blacharza wystarczy kilka minut, by móc dokładnie pod tym względem sprawdzić samochód. Wiele firm posiada elektroniczny przyrząd do pomiaru grubości lakieru. Przyrząd ten pozwala na bardzo precyzyjne sprawdzenie, w którym miejscu samochód był lakierowany i jaka jest grubość położonego lakieru. Na samochodzie, który był źle polakierowany, po pewnym czasie lakier może zacząć się łuszczyć i odpadać. Następnym ważnym miejscem, które koniecznie należałoby sprawdzić, to szeroko pojęta elektronika w aucie, choć najważniejsza jest ta sterująca silnikiem. Dokonuje się tego za pomocą komputera czy też testera, który powinien wykazać ewentualne błędy w elektronice. Niesprawna elektronika może być przyczyną problemów z odpalaniem auta, zwiększonym zużyciem paliwa, przepalaniem się bezpieczników, a nawet spalenia się samochodu. Innym ważnym miejscem jest sprawdzenie wszystkich zbiorników i miejsc, gdzie znajdują się płyny i oleje, czy nie ma z nich wycieków. Brak oleju i płynu układu chłodzenia może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika. Nie potrzeba mieć też dużo wyobraźni, by stwierdzić, czym może się skończyć jazda z układem hamulcowym, z którego wycieka płyn. Wyciekający płyn z skrzyni biegów może doprowadzić do całkowitego jej zniszczenia. Oprócz ewentualnych wycieków warto zlecić również sprawdzenie jakości płynów i oleju. Może się okazać, i wcale nie są to jakieś odosobnione przypadki, że olej w danym samochodzie był wymieniany ostatni raz kilka lat temu. Koniecznie należy zlecić sprawdzenie całego układu hamulcowego, stan przewodów, klocków, tarcz czy też, w starszych samochodach, bębnów hamulcowych. Hamulce to przecież najważniejszy układ w samochodzie. Zlećmy także sprawdzenie jakości amortyzatorów, teleskopów i ogólnie rzecz biorąc całego zawieszenia. Bez takiej kontroli może się okazać, że czekają nas po zakupie auta duże wydatki. Przy okazji takich kompleksowych oględzin doświadczony mechanik będzie mógł sprawdzić czy samochód jest wyposażony w oryginalne części, czy też podróbki. Wyjeżdżając z autoryzowanej stacji po takich oględzinach, powinniśmy wyjechać z ewentualną listą rzeczy, które są w aucie do poprawienia oraz z ich kosztami. Takie oględziny trwają około 2-3 godzin i kosztują w granicach 150-300 PLN. Warto zainwestować te pieniądze, by uniknąć ewentualnych rozczarowań. I nie chodzi o to, by od razu rezygnować z zakupu samochodu, który ma kilka rzeczy do poprawienia, ale o to byśmy mieli pełną świadomość, co do rzeczywistego stanu technicznego samochodu, który chcemy nabyć.