Logo Przewdonik Katolicki

Bagażniki dachowe

Grzegorz Wojtaszek
Fot.

Wyjeżdżając na wakacje lub w dalszą podróż, stajemy często przed dylematem, jak się ze wszystkim zabrać i gdzie pomieścić wszystkie bagaże, takie jak na przykład... rower. Możemy do tego celu użyć bagażników dachowych. Bagażniki dachowe różnią się między sobą sposobem mocowania: do starych samochodów, takich jak fiat 125, 126, Polonez mocujemy bagażnik do tzw. rynny. Przy...

Wyjeżdżając na wakacje lub w dalszą podróż, stajemy często przed dylematem, jak się ze wszystkim zabrać i gdzie pomieścić wszystkie bagaże, takie jak na przykład... rower. Możemy do tego celu użyć bagażników dachowych. Bagażniki dachowe różnią się między sobą sposobem mocowania: do starych samochodów, takich jak fiat 125, 126, Polonez mocujemy bagażnik do tzw. rynny. Przy samochodach nowszej generacji możemy zamocować bagażnik dachowy do elementów karoserii (wymaga się w tym wypadku dobrania odpowiednich uchwytów, pasujących do konkretnego modelu), do relingów dachowych (auta typu kombi) lub montujemy bagażnik magnetyczny, który jest uniwersalny, bardzo łatwy w obsłudze i najczęściej pasuje do wszystkich samochodów.


Przed zamocowaniem wybranego już bagażnika dachowego powinniśmy dokładnie przeczytać instrukcję montażu i stosować się ściśle do wskazań producenta. Bardzo ważne: asolutnie nie należy przeciążać dachu samochodu, gdyż zbyt duża masa może spowodować uszkodzenie uchwytów oraz nawet oberwanie się całego bagażu.
Przewożony towar powinien być solidnie przymocowany, tak by nie przemieszczał się podczas jazdy. Do bagażników lub, jak kto woli, uchwytów możemy przymocować np. rower, narty, boks, w którym możemy rozlokować wiele pakunków. Zakładając tzw. boks, należy do niego wybrać optymalną pozycję, tak, aby ciężar był równomiernie rozłożony między belki. Nie powinien on także zbytnio wystawać do tyłu, gdyż będzie utrudniał otwieranie drzwi od bagażnika. W ostatnich latach modne stały się uchwyty do mocowania rowerów montowane z tyłu auta lub na haku. Wybierając jednak taki sposób na przewóz naszych rowerów, pamiętajmy, że według przepisów ruchu drogowego konstrukcja bagażnika, bądź zamontowany do niego rower, nie mogą zasłaniać tylnich tablic rejestracyjnych oraz tylnich świateł. W przeciwnym wypadku grozi nam mandat.
Każdy kierowca powinien pamiętać, że jazda z bagażem na dachu wymaga od niego dodatkowej czujności. Zmienia się środek ciężkości w pojeździe. Samochód może być mniej stabilny przy pokonywaniu zakrętów oraz bardziej odczuwalne mogą być boczne podmuchy wiatru. Jadąc z przymocowanym do samochodu bagażem, powinno się także unikać gwałtownego hamowania oraz przyspieszania, bo to może spowodować obluźnienie się bagażu, a nawet jego odczepienie. Jazda z bagażem na dachu zwiększa opór powietrza, a co się z tym wiąże, także zużycie paliwa nawet do 100 procent (przy dużych prędkościach). Z tych też względów zaleca się, by nie jeździć z pałąkami, belkami czy też całymi bagażnikami, jeśli nic w nich lub na nich nie przewozimy - zaoszczędzimy wtedy paliwo. Maksymalna prędkość jazdy z bagażnikiem na dachu nie powinna przekraczać 120 km/h. Wyższe prędkości mogą spowodować, że jazda może stać się bardzo niebezpieczna. Dla własnego bezpieczeństwa oraz innych użytkowników dróg warto jest zatrzymać się co kilkadziesiąt kilometrów i sprawdzić mocowania bagażu. Natomiast po okresie wakacyjnym poleca się odpowiednio zabezpieczyć całą konstrukcje bagażnika dachowego, myjąc go w ciepłej wodzie ze środkiem czyszczącym i dokładnie osuszyć.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki