Logo Przewdonik Katolicki

Iskra i światło

Grzegorz Wojtaszek
Fot.

ŚWIECA ZAPŁONOWA Świeca zapłonowa już mniej więcej od stu lat, kiedy powstała, ma w zasadzie te same zadania. W wielkim skrócie jest odpowiedzialna za doprowadzenie do komory spalania energii, która wywołuje zapłon mieszanki powietrzno - paliwowej. Zadanie to świeca zapłonowa musi wykonać w każdych warunkach i temperaturach. W związku z tym, iż wystawiona jest na ogromne obciążenia...

ŚWIECA ZAPŁONOWA


Świeca zapłonowa już mniej więcej od stu lat, kiedy powstała, ma w zasadzie te same zadania. W wielkim skrócie jest odpowiedzialna za doprowadzenie do komory spalania energii, która wywołuje zapłon mieszanki powietrzno - paliwowej. Zadanie to świeca zapłonowa musi wykonać w każdych warunkach i temperaturach. W związku z tym, iż wystawiona jest na ogromne obciążenia jest skonstruowana z niezwykle odpornego materiału. Dla przykładu podam tylko, że napięcie prądu, który wywołuje zapłon sięga ok. 35 tys. woltów, a temperatura "pracy" świecy dochodzi w niektórych przypadkach do ok. 600 stopni Celsjusza.
Na rynku istnieje wiele rodzajów świec zapłonowych w zależności od typu silnika.
Jednym z ważniejszych elementów w świecy jest elektroda (element eksploatacyjny świecy) wykonana jest ona z niklu lub miedzi (materiały te posiadają dobry współczynnik odprowadzania ciepła i odporności).
W większości marek samochodowych zaleca się wymianę świec zapłonowych po ok. 40 - 60 tys. przebiegu auta. Świece z elektrodą wykonaną ze stopu srebra lub platyny wystarczają na ok. 120 tys. km

REFLEKTORY KSENONOWE


Konstruktorzy wszystkich producentów samochodowych starają się o poprawienie widoczności w samochodach przez nas użytkowanych. Stąd w połowie lat dziewięćdziesiątych skonstruowano reflektory ksenonowe, które ciągle są unowocześniane.
Światło ksenonowe ma barwę zbliżoną do światła dziennego, mniej męczy ludzkie oko, ma większy zasięg od światła przekazywanego za pośrednictwem standardowej żarówki halogenowej. Poza tym daje większy kontrast i zużywa znacznie mniej energii nawet o 25 proc., przy zdecydowanie silniejszym strumieniu światła. Ponadto trwałość żarówki ksenonowej jest zdecydowanie dłuższa od żarówki halogenowej.
Samochody wyposażone w reflektory ksenonowe muszą mieć obligatoryjnie układ samopoziomujący światła oraz spryskiwacze reflektorów. W przeciwnym wypadku istniałoby ryzyko - na skutek złego ustawienia lamp lub ich zabrudzenia - możliwość oślepiania jadących z przeciwka innych użytkowników drogi oraz zbytnie rozproszenie światła, co niewątpliwie znacznie ograniczyłoby widoczność na drodze.
Reflektory ksenonowe nie należą niestety do tanich. Oferowane są w cenie w zależności od marki pojazdu od 3000 do 6000 złotych.
Żywotność żarówki, jak już wspomnieliśmy, sięga kilku lat, tych nowszych nawet do 10 lat, niestety koszt wymiany takiej żarówki waha się w granicach ok. 400 - 800 złotych.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki