Logo Przewdonik Katolicki

Auta z kratką

Grzegorz Wojtaszek
Fot.

Od 17 stycznia 2003 roku właściciele aut z tzw. kratką w bagażniku (samochody osobowe, które po zamontowaniu kratki stawały się ciężarowymi), mogą ponownie takie auta przekwalifikować na osobowe. Przepis ten dotyczy tylko tych pojazdów, które zostały "przerobione" do końca 2001 roku. By dokonać przekwalifikowania samochodu, należy udać się do dealera, u którego zakupiliśmy samochód...

Od 17 stycznia 2003 roku właściciele aut z tzw. kratką w bagażniku (samochody osobowe, które po zamontowaniu kratki stawały się ciężarowymi), mogą ponownie takie auta przekwalifikować na osobowe. Przepis ten dotyczy tylko tych pojazdów, które zostały "przerobione" do końca 2001 roku. By dokonać przekwalifikowania samochodu, należy udać się do dealera, u którego zakupiliśmy samochód lub do wyznaczonego w tym celu warsztatu, który prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obsługi i naprawy pojazdów, gdzie nastąpi demontaż kratki z odpowiednim pisemnym potwierdzeniem dokonania zmian konstrukcyjnych. Następnie udajemy się do wydziału komunikacji, który wskazuje wyznaczone do tego celu stacje diagnostyczne, które potwierdzają dokonanie zmian konstrukcyjnych w samochodzie, wystawiając odpowiednie zaświadczenie. Po czym ponownie udajemy się do wydziału komunikacji po odbiór zmienionego już dowodu rejestracyjnego naszego pojazdu. Wymiana dowodu rejestracyjnego kosztuje ok. 60 zł. Badanie techniczne w stacji diagnostycznej ok. 100 zł. Natomiast koszty przekwalifikowania samochodu uzależnione są od marki pojazdu i wynoszą od 40 do 500 zł. Dla niezorientowanych przypominam, że od samochodów osobowych przerobionych na ciężarowe po zamontowaniu kratki właściciel (firma) mogła odliczyć sobie 22% VAT, stąd taka popularność aut z kratką.
W Europie Zachodniej, poza nielicznymi wyjątkami, raczej nie spotkamy samochodów osobowych z charakterystyczną metalową kratą w przestrzeni bagażowej. Tam kupując samochód osobowy, klient decyduje czy chce go odebrać w wersji osobowej, czy też ciężarowej. Kupno samochodu w tej drugiej wersji nie powoduje jednak zmian konstrukcyjnych auta, jak to ma miejsce w Polsce, poprzez montowanie kratek, dodatkowych podłokietników czy też kasetek itd. W krajach Europy Zachodniej znaleziono po prostu inny sposób, by przedsiębiorcy, właściciele firm mogli w sposób korzystny dokonywać odpowiednich korzystnych dla nich odliczeń podatkowych od zakupywanych aut.
W Polsce w przeciwieństwie do krajów Europy Zachodniej cena samochodu osobowego przekwalifikowanego na ciężarowy jest też niestety wyższa od jego odpowiednika w wersji osobowej o ok. 1000-3000 PLN.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki