Logo Przewdonik Katolicki

Uszkodzona walizka

Janusz Świerczyński
Fot.

W nawiązaniu do minionego Międzynarodowego Dnia Mediacji przedstawię praktycznie jedną z mediacji.

Według relacji pana Pawła zakupił on walizkę z myślą o wyjeździe wakacyjnym do Grecji. Gdy nadszedł czas wyjazd, spakował walizkę (po raz pierwszy) i wyjechał na Rodos. Walizka podczas ciągnięcia  jej po chodniku niespodziewanie uległa uszkodzeniu. Pękło kółeczko, blokując mechanizm jezdny. W wyniku tego ciężki bagaż trzeba było ciągnąć po podłożu, aż do całkowitego zniszczenia.
Po przyjeździe z wakacji konsument zgłosił się do sklepu. Przedsiębiorca jednak nie uznał reklamacji,
opierając się na opinii rzeczoznawcy, który oświadczył, że przyczyną uszkodzeń były działania mechaniczne, za które sprzedawca nie odpowiada. Pan Paweł zgłosił się do Inspekcji Handlowej z wnioskiem o interwencję.     
Po wnikliwej rozmowie i obejrzeniu towaru zaproponowano mu przeprowadzenie mediacji. Wypełnił wniosek. Inspekcja Handlowa nie ma bowiem uprawnień do wydania decyzji administracyjnej   w tego typu sprawach reklamacyjnych ani też do przeprowadzenia interwencji.
Wielkopolski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej podjął decyzję o wszczęciu mediacji. Zaproszono strony sporu na spotkanie w siedzibie Inspektoratu.
W jego trakcie dokładnie obejrzano uszkodzoną walizkę, w której z łatwością można było zauważyć znaczne starcie jednego z kółek i okolicznych elementów walizki. Kółko było zablokowane. Mediator zwrócił uwagę, że uzyskana przez sklep opinia została wydana przez osobę mającą uprawnienia rzeczoznawcy w zakresie obuwia, wyrobów skórzanych i kaletnictwa, a nie  walizek. Uszkodzenie dotyczyło elementów wykonanych z gumy i tworzywa sztucznego. Rzeczoznawca w swojej „opinii” nie wspomniał nawet o zablokowaniu się kółka. Mediator wskazał ponadto na przepisy art. 4 i 8 Ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i wynikające z nich domniemanie prawne dotyczące odpowiedzialności sprzedawcy wobec konsumenta w przypadku stwierdzenia niezgodności w terminie 6 miesięcy od daty zakupu.   
Przedsiębiorca raz jeszcze przeanalizował okoliczności sprawy i podjął decyzję o zwrocie gotówki, co zapisano w protokole mediacji. W ten sposób konsument nie musiał dochodzić swoich roszczeń w procedurze sądowej.
 
 

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki