Logo Przewdonik Katolicki

Chudnąć z głową

Renata Krzyszkowska
Fot.

Ważysz za dużo i chcesz zredukować masę ciała? Zrób to skutecznie. Spontaniczna chęć nie wystarczy podejmij świadomą decyzję, określ realny cel i wybierz drogę, która doprowadzi cię do zwycięskiej walki.

 

 Ważysz za dużo i chcesz zredukować masę ciała? Zrób to skutecznie. Spontaniczna chęć nie wystarczy – podejmij świadomą decyzję, określ realny cel i wybierz drogę, która doprowadzi cię do zwycięskiej walki.

 

Statystyki wskazują, że w ciągu ostatnich 20 lat występowanie otyłości wzrosło trzykrotnie. Według danych WHO ponad miliard ludzi na świecie cierpi na nadwagę, a ponad 300 mln osób jest otyłych. W Europie rozmiary tego zjawiska są jeszcze bardziej niepokojące: ponad połowa ludności cierpi na nadwagę, a ok. 6 proc. wydatków na zdrowie jest bezpośrednio związanych z otyłością. Zdaniem ekspertów z powodu otyłości do roku 2050 średnia długość życia może się skrócić o 5 lat. W Polsce odsetek osób otyłych wynosi 20 proc., a osób z nadwagą i otyłością jest aż ponad 50 proc. Epidemia otyłości wymyka się spod kontroli. W krajach zachodnich otyłość stanowi drugi po paleniu tytoniu czynnik ryzyka rozwoju chorób przewlekłych, zwłaszcza cukrzycy, chorób układu krążenia i nowotworów złośliwych. Jest wiele przekonujących danych wskazujących na związek otyłości z zachorowaniami na raka okrężnicy, piersi (po menopauzie), trzonu macicy, nerki i gruczolakoraka przełyku.

Specjaliści przekonują, że sukces w odchudzaniu odniesiemy, jeśli chęć zrzucenia zbędnych kilogramów nie będzie impulsywnym zrywem, ale świadomą decyzją zmiany całego stylu życia. Musimy poprawić swój sposób odżywiania oraz zaprzyjaźnić się z wysiłkiem fizycznym. Jeśli chcemy, aby nasza waga była prawidłowa, musimy zmobilizować się choćby 3 razy w tygodniu do półgodzinnego żwawego spaceru. Postarajmy się regularnie chodzić na zajęcia sportowe, np. taniec albo aerobik w wodzie, kupmy sobie rower. Nie ma innej drogi. Dostępne na rynku preparaty wspomagające odchudzanie nie zastąpią naszej własnej pracy włożonej w ten proces. Nawet medycyna nie ma nam do zaoferowania zbyt wiele. Tak naprawdę jedynym lekiem na odchudzanie dostępnym w aptekach, bez recept, jest lek, którego substancją czynną jest orlistat. Stosuje się go w leczeniu nadwagi i otyłości, w których BMI jest powyżej 28 (patrz ramka). Pozostałe preparaty to suplementy diety, które nie mają udowodnionego działania w badaniach klinicznych.

 

Dieta na całe życie

 

Odchudzać się należy zawsze pod kontrolą lekarza, często po wykonaniu odpowiednich badań. Mało kto zdaje sobie sprawę, że stosowanie na własną rękę różnych, nawet popularnych i modnych, diet może prowadzić do poważnych zaburzeń pracy serca, nerek,  wątroby, a nawet stanowić zagrożenie dla życia. Diety cud nie istnieją, a jeśli istnieją szybkie efekty niektórych diet, to jeszcze szybciej dochodzi po nich do efektu jo-jo, czyli szybkiego powrotu do poprzedniej wagi lub nawet jeszcze jej zwiększenie. Słowo „dieta” kojarzy się ze względnie krótkotrwałą męką, która prowadzi do schudnięcia. Jeśli po zakończeniu diety wracamy do starych nawyków żywieniowych, komórki tłuszczowe znowu rosną, znienawidzone fałdy tłuszczu znów są widoczne, a nasz wysiłek zostaje okupiony dużą frustracją. Dlatego, jeśli naprawdę chcemy zmienić swój wygląd, jeśli wiemy, że dalsze dźwiganie na sobie zbędnych kilogramów jest zgubne dla naszego zdrowia, zdecydujmy się na rewolucję w kuchni i na talerzu, a przede wszystkim we własnym podejściu do chudnięcia i gotowania.

 

Jak jeść zdrowo

 

Nasza dieta powinna być tak skonstruowana, by zawierała mało kalorii i dostarczała organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Należy ograniczyć spożycie tłuszczu i cukrów prostych, a zwiększyć warzyw i owoców. Pokarm zawierający włókna roślinne, czyli tzw. błonnik, poprawia perystaltykę jelit i ułatwia wypróżnianie, co zmniejsza ryzyko nowotworu jelita grubego. Właściwość pęcznienia tych włókien zapewnia poczucie sytości, co z kolei umożliwia zmniejszenie ilości spożywanych pokarmów i utrzymanie prawidłowej wagi ciała. Zalecenie osobom chcącym schudnąć jednej diety jest niemożliwe. Każdy musi ją dobrać do swojej wagi, wieku, płci i upodobań kulinarnych. Pomóc w tym może właśnie lekarz.

Dieta odchudzająca musi zawierać odpowiednią ilość wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Obok witamin i mikroelementów codziennie musimy dostarczyć organizmowi ok. 13 g różnych aminokwasów egzogennych, co oznacza, że należy spożyć 0,8 g białka na kilogram wagi ciała. Bardzo ważne jest też zjadanie ok. 20 g tłuszczów roślinnych, zawierających niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Ważnym składnikiem diety jest błonnik. Dieta uboga weń prowadzi do zaparć, co grozi rozwojem raka jelita grubego. Należy jeść chude produkty mleczarskie, małą ilość chudego mięsa lub wędliny, dużo warzyw, umiarkowaną ilość mało słodkich owoców i razowego pieczywa.


 

Dobre rady :

1. Jedz małe porcje - najlepiej tyle, ile mieści się w jednej  dłoni – to pojemność twojego żołądka, większa porcja rozpycha niepotrzebnie żołądek.

2. Jedz często, niech twój organizm nie głoduje. Jedz 5 posiłków dziennie co 3 godziny, dzięki czemu twój organizm ma szanse dobrze pracować, nie spowalnia się metabolizm, reguluje się przemiana materii.

3. Ostatni posiłek zjedz 3 godziny przed snem.

4. Wybieraj chude mięsa, ryby.

5. Pokarmy dostarczające energii jedz rano (pieczywo pełnoziarniste, zboża, owoce).

6. Pamiętaj o śniadaniu – to ono daje ci „zasilanie” na cały dzień.

7. Wieczorem unikaj posiłków zawierających dużo węglowodanów, w tym cukrów (słodycze, naleśniki, placki, makaron z mąki pszennej, owoce).

8. Duś, piecz, gotuj, ale nie smaż.

9. Pij co najmniej 2 litry wody dziennie, unikaj napojów dostarczających zbędnych kalorii.

10. Ogranicz ilość spożywanego tłuszczu i soli.

 

Sprawdź swój BMI

Nadwagę lub otyłość określa się przy pomocy wskaźnika masy ciała, czyli BMI (Body Mass Index). Charakteryzuje on relację pomiędzy masą ciała a wzrostem. Oblicza się go dzieląc wartość masy ciała (w kg) przez podniesioną do kwadratu wartość wzrostu mierzoną w metrach. Osoby o BMI poniżej 25 mają wagę prawidłową, osoby o BMI przekraczającym 25 mają nadwagę. Przy BMI powyżej 30 mówimy o otyłości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki