Gothic Voices, „Hildegard of Bingen: A feather on the breath of God”, „The Service of Venus and Mars”, „A Song for Francesca”
Hyperion 2006
Wydawnictwo Hyperion uszczęśliwiło melomanów przepięknym wydaniem trzech najlepszych płyt słynnego zespołu muzyki dawnej Gothic Voices, które zdobyły największe wyróżnienie: I nagrodę Music Gramophone Award w latach 1983, 1988 i 1989, a nagrania sekwencji i hymnów Hildegardy z Bingen znalazły się wśród najlepszych płyt wszech czasów. Brytyjczycy uwielbiają tego rodzaju klasyfikacje, które zresztą coś nam mówią o klasie wydarzenia. Gothic Voices to angielski zespół wokalny, który właśnie obchodzi 25-lecie pracy twórczej. A wszystko stało się przez przypadek – tak początki zespołu wspomina założyciel Gothic Voices, Christopher Page. W 1980 roku został poproszony przez radio BBC o pomoc w nagraniu programu o muzyce niemieckiej benedyktynki z XII wieku, Hildegardy z Bingen. W ten właśnie sposób powstał pomysł nagrania płyty „A feather on the the breath of God”, którą wydał Hyperion, podobnie jak kolejne dwadzieścia. Od razu wykonanie Gothic Voices odniosło wielki sukces, co prawda były to „czasy Hildegardy” odkrytej na nowo, ale i interpretacja muzyki średniowiecznej dokonana przez Christophera Page’a była nowatorska.
Kolejna płyta z zestawu: „The Service of Venus and Mars: Music for the Knights of the Garter, 1340-1440” otrzymała nagrodę w 1988 roku. Zebrano pieśni śpiewane i układane przez dworskich i wędrownych minstreli, które radowały rycerzy, angielskich królów i magnatów. Choć są to świeckie utwory, zwykle anonimowe, to bardzo często odnoszą się do Boga. Trzecia płyta, wydana i nagrodzona w 1989 roku, to zbiór pieśni włoskich. Page chciał pokazać różnicę między repertuarem włoskim i zapożyczonym stylem francuskim. Znajdują się tu pieśni miłosne Andreasa de Florentia, Francesco Landiniego, Guillaume’a Dufay, Jeana Haucourt i innych.
Nagrodzone płyty nagrano w latach osiemdziesiątych, dziś skład zespołu nieco się zmienił. Przede wszystkim odszedł założyciel i ojciec Gothic Voices, Christopher Page, który skoncentrował się na pisaniu swego dzieła życia, pracy pt. „The Rise of Western Europe and its Music”. Dziś zespół, który, jak mówią krytycy, na nowo oświetlił muzykę dawną, nagrywa i koncertuje w składzie: Catherine King, Julian Podger, Stephen Charlesworth, Steven Harrold i Leigh Nixon.