Logo Przewdonik Katolicki

Radary i antyradary

Grzegorz Wojtaszek
Fot.

Większość kierowców pewnie nie raz była już karana za przekroczenie prędkości. Policjanci dokonują pomiaru prędkości za pomocą: radaru ręcznego, fotoradaru, wideorejestratora oraz laseru policyjnego. Najbardziej popularny jest oczywiście radar ręczny tzw. suszarka. Zasięg pomiaru w takim radarze wynosi ok. 150-300 metrów. W wypadku fotoradaru, gdy namierzony pojazd przekracza prędkość...

Większość kierowców pewnie nie raz była już karana za przekroczenie prędkości. Policjanci dokonują pomiaru prędkości za pomocą: radaru ręcznego, fotoradaru, wideorejestratora oraz laseru policyjnego.


Najbardziej popularny jest oczywiście radar ręczny tzw. suszarka. Zasięg pomiaru w takim radarze wynosi ok. 150-300 metrów. W wypadku fotoradaru, gdy namierzony pojazd przekracza prędkość dozwoloną, wykonywane jest cyfrowe zdjęcie. Fotoradar działa także w nocy - ma wtedy zasięg ok. 60 metrów. W pamięci fotoradaru może pomieścić się ponad tysiąc zdjęć z udokumentowanymi wykroczeniami. Wideorejestrator to zamontowana w samochodzie kamera sprzężona z magnetowidem i urządzeniem przetwarzającym dane z kamery. W tym wypadku odczyt prędkości odczytywany jest na podstawie prędkości radiowozu policyjnego. W celu uzyskania dokładnych danych policjanci przez moment muszą poruszać się prędkością ściganego auta. Laser policyjny jest bardzo dokładnym urządzeniem potrafiącym dokonać pomiaru konkretnego auta nawet w gęstym ruchu. By uniknąć kary za przekraczanie prędkości, wielu kierowców montuje w swoim aucie antyradary. Trzeba od razu powiedzieć, że jest to w Polsce, i nie tylko, zabronione. Art. 66 ust.4 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym z 20.06.1997 r.: "Zabrania się wyposażenia pojazdu w urządzenia informujące o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu lub działanie to zakłócające albo przewożenia w pojeździe takiego urządzenia w stanie wskazującym na gotowość jego użycia." W Polsce za przewożenie w pojeździe antyradaru grozi mandat oraz punkty karne. W kontekście wejścia Polski do Unii Europejskiej i z możliwością podróżowania bez paszportu, co może niewątpliwie spowodować większą skłonność do podróżowania przez obywateli naszego państwa, warto poznać konsekwencje podróżowania z zamontowanym antyradarem w aucie na terytorium niektórych państw europejskich. W Austrii grozi kara finansowa oraz konfiskata urządzenia. W Belgii nakłada jest grzywna oraz pozbawienie wolności(!) do 15 dni i konfiskata sprzętu. W wypadku recydywy następuje podwojenie kary. W Danii stosowane są kary finansowe. We Francji następuje grzywna, konfiskata urządzenia lub nawet całego pojazdu! Na Litwie odbiera się urządzenie wraz z karą finansową. W Luksemburgu konfiskata urządzenia, mandat oraz pozbawienie wolności od 3 dni do nawet 8 lat!!! W Niemczech zabiera się urządzenie oraz nakłada się mandat w wysokości 75 euro. W Szwecji grozi kara pozbawienia wolności do 6 miesięcy, konfiskata sprzętu oraz mandat. Ta sama kara może nas spotkać w Szwajcarii. Wszystkich noszących się z zamiarem zamontowania w swoim aucie antyradaru zachęcam do uważnego wczytania się w wysokość kar, jakie grożą za jazdę z tym urządzeniem. Zachęcam także, zamiast montażu antyradaru, do bezpiecznej i ostrożnej jazdy dla dobra własnego, pasażerów z nami podróżujących oraz innych użytkowników dróg.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki