Logo Przewdonik Katolicki

Poślizg

Grzegorz Wojtaszek
Fot.

Najczęstszą przyczyną poślizgu jest wykonanie przez kierowcę gwałtownego, nagłego ruchu oraz niedostosowanie prędkości do panujących na drodze warunków. Umiejętność obserwacji tego, co dzieje się na drodze, odpowiednia prędkość dostosowana do panujących warunków oraz sprawny samochód są tymi czynnikami, które niewątpliwie zmniejszają ryzyko wpadnięcia kierowanego przez...

Najczęstszą przyczyną poślizgu jest wykonanie przez kierowcę gwałtownego, nagłego ruchu oraz niedostosowanie prędkości do panujących na drodze warunków.


Umiejętność obserwacji tego, co dzieje się na drodze, odpowiednia prędkość dostosowana do panujących warunków oraz sprawny samochód są tymi czynnikami, które niewątpliwie zmniejszają ryzyko wpadnięcia kierowanego przez nas samochodu w poślizg. Natomiast gwałtowne przyspieszanie czy też hamowanie oraz nagłe skręcanie kierownicą niewątpliwie zwiększają ewentualność wpadnięcia w poślizg. Każdy kierowca powinien też pamiętać o zachowaniu odpowiedniej odległości od pojazdu jadącego przed nim, by w razie nagłego hamowania mógł swój pojazd bezpiecznie zatrzymać. Pojawiający się na drodze śnieg, lód, szron, liście czy też piasek są niewątpliwie tymi czynnikami, które powinny zmobilizować prowadzącego samochód do ograniczenia prędkości. Dużą ostrożność zachować należy przy przejeżdżaniu przez kałużę. Najlepiej ją ominąć, ale jeśli się to nie uda, to powinniśmy mocno uchwycić kierownicę, by nie stracić kontroli nad samochodem i by zapobiec skręcaniu samochodu, najczęściej w prawo, gdzie znajduje się najwięcej wody (nie udrożnione kanały odpływowe, czy zarośnięte pobocza, niestety, temu sprzyjają). Przejeżdżając przez kałuże, nie powinniśmy ani przyspieszać, ani hamować. Auto samo wyhamowuje na skutek dużego oporu wody.
Poruszając się po śliskich drogach, powinniśmy raczej jeździć na wyższych biegach; zmniejsza się wtedy niebezpieczeństwo zerwania przyczepności kół do nawierzchni, dlatego, że przez układ napędowy do kół przekazywana jest wtedy mniejsza siła.
Poślizg związany z gwałtownym ruszaniem możemy ograniczyć, naciskając na pedał sprzęgła, które delikatnie puszczamy, gdy auto wyjdzie z poślizgu.
Duży wpływ na zachowanie się samochodu na śliskiej nawierzchni na pewno ma stan ogumienia w naszym samochodzie, zwłaszcza odpowiednia głębokość bieżnika. Opony mocno starte mają ograniczoną możliwość odprowadzania wody, śniegu, lodu. Ważny też jest odpowiedni stan ciśnienia powietrza w ogumieniu. Zbyt małe ciśnienie, o czym pisaliśmy już na łamach Przewodnika, powoduje zjawisko nadsterowności – tzn. wyrzucanie samochodu na zewnątrz przy pokonywaniu zakrętów.
Musimy pamiętać, że samochód wyposażony w ABS inaczej zachowuje się w trakcie poślizgu niż auto nie wyposażone w ten system. Właściciele samochodów z ABS przy wpadnięciu w poślizg powinni mocno nacisnąć na pedał hamulca i nie puszczać go aż do momentu wyjścia z opresji czy też ominięcia przeszkody. ABS umożliwia panowanie nad samochodem – gdy koło wpada w poślizg, układ ABS odpuszcza na ułamek sekundy hamulec, wtedy koło odzyskuje przyczepności hamulec znów działa itd.
Jeśli nie posiadamy w samochodzie układu ABS, to przy wpadnięciu w poślizg powinniśmy hamować pulsacyjne. Po naciśnięciu hamulca delikatnie go puszczamy, znowu naciskamy itd.

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki