Logo Przewdonik Katolicki

Katolickie szkoły na topie

Alina Sikorska
Fot.

Szkoły katolickie, których jest w Polsce coraz więcej, cieszą się ogromnym powodzeniem. Siostra zakonna prowadząca jedną z krakowskich szkół podstawowych prosiła, by nie pisać o jej szkole, ponieważ boi się dodatkowego rozgłosu. Co roku zwiększa się liczba kandydatów, a placówka może pomieścić jedynie 180 uczniów. Szkoły katolickie oferują wysoki poziom nauczania i doskonałą...

Szkoły katolickie, których jest w Polsce coraz więcej, cieszą się ogromnym powodzeniem. Siostra zakonna prowadząca jedną z krakowskich szkół podstawowych prosiła, by nie pisać o jej szkole, ponieważ boi się dodatkowego rozgłosu. Co roku zwiększa się liczba kandydatów, a placówka może pomieścić jedynie 180 uczniów.

Szkoły katolickie oferują wysoki poziom nauczania i doskonałą kadrę nauczycielską, a także mają jasne i spójne zasady funkcjonowania. Na wychowanie dzieci w tych placówkach decydują się nawet ci rodzice, którzy sami deklarują się jako niewierzący. Szkoły katolickie zdają się być dla nich gwarantem sukcesu wychowawczego. Sami uczniowie również cenią sobie atmosferę tych szkół, która daje im poczucie bezpieczeństwa. Uczniowie krakowskiego Gimnazjum Świętej Rodziny zaznaczają, że zjawisko „fali” jest im zupełnie obce. Stworzenie warunków, w których dzieci i młodzież mogą czuć się w szkole bezpiecznie, jest w dzisiejszych czasach największą zasługą szkół katolickich. Jak podkreślają nauczyciele pracujący w tych placówkach, ważne jest, by młody człowiek nigdy nie został pozostawiony sam sobie ze swoimi problemami; by mógł dokonywać wyborów w oparciu o konkretne zasady i autorytety. Z pewnością w szkołach katolickich więcej wymaga się nie tylko od ucznia, ale i od nauczyciela. Ma on być wzorem, ale też sam ma szukać wzoru w Chrystusie.

Elitarność dla każdego
Początek szkół katolickich na ziemiach polskich datuje się na XIII wiek. Były to ośrodki prowadzone przy klasztorach i parafiach. Uczyli się w nich głównie chłopcy, którzy obok podstaw pisania, czytania czy też liczenia poznawali również zasady uprawiania roli. Placówki te miały charakter dzisiejszych szkół podstawowych i zawodowych. W bardziej elitarnych szkołach przykatedralnych uczono gramatyki, arytmetyki, retoryki, geometrii, astronomii, muzyki oraz zasad dobrego zachowania. Intensywny rozwój szkolnictwa katolickiego nastąpił po odzyskaniu niepodległości. Powstałe wówczas liczne szkoły zaczęły odradzać się po II wojnie światowej, jednakże w 1949 roku większość z nich została zlikwidowana przez władze komunistyczne. Na nieskrępowany rozwój szkolnictwa związanego z Kościołem katolickim pozwolono dopiero po 1991 r., kiedy umożliwiły to zmiany w polskim prawie (Ustawa o szkolnictwie z 7 września 1991 r.).

W 1994 roku Konferencja Episkopatu Polski powołała Radę Szkół Katolickich (RSK), która zrzesza wszystkie szkoły katolickie w Polsce. Od 1998 RSK jest pełnoprawnym członkiem Europejskiego Komitetu Edukacji Katolickiej (CEEC) z siedzibą w Brukseli. Ta kościelna organizacja, której aktualnie przewodzi ks. Sylwester Jeż, wspiera szkoły oraz ich organa założycielskie w zachowaniu katolickiej tożsamości i rozwijaniu działalności. Organizuje corocznie Ogólnopolskie Forum Szkół Katolickich, Forum Młodzieży, konferencje, kursy i szkolenia dla nauczycieli. Ponieważ szkoły katolickie nie tylko kształcą dzieci i młodzież, ale także wychowują i formują w duchu katolickim, RSK w trosce o rozwój duchowy nauczycieli proponuje im comiesięczne spotkania formacyjne w oparciu o nauczanie Jana Pawła II i Benedykta XVI.

Szkolne rejsy po chrześcijańsku
Rada Szkół Katolickich zrzesza ok. 500 szkół prowadzonych przez zakony, diecezje, prężnie działające parafie oraz stowarzyszenia. Najwięcej szkół znajduje się na terenach województw mazowieckiego, śląskiego i małopolskiego. Wśród katolickich szkół oprócz podstawowych, gimnazjów i liceów są także szkoły zawodowe (m.in. Szkoły Zawodowe Towarzystwa Salezjańskiego w Szczecinie), technika (m.in. Technikum Bankowości w Gdańsku, Technikum Mechaniczne w Oświęcimiu), szkoły policealne (m.in. Policealne Studium Zawodowe w Libiążu), artystyczne (m.in. Salezjańska Szkoła Organowa w Szczecinie i Liceum Plastyczne w Nowym Sączu) i specjalne. Na szczególną uwagę zasługują również katolickie ośrodki szkolno-wychowawcze, takie jak np. Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci z Afazją w Krakowie, Dom Opiekuńczo-Wychowawczy sióstr pasterek w Poznaniu czy Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w krakowskich Łagiewnikach.

Ciekawą formę wychowania młodzieży proponuje Stowarzyszenie Chrześcijańska Szkoła pod Żaglami, które od 1997 r. działa w Sośnie (diecezja pelplińska) pod patronatem miejscowego biskupa oraz pod przewodnictwem ks. Andrzeja Jaskuły. Stowarzyszenie ma na koncie rejs wokół Ameryki Południowej w latach 1998-1999 oraz rejs dla uczczenia 2000-lecia narodzin Jezusa szlakiem apostolskich wędrówek świętych Piotra, Pawła i Jana. Aktualnie trwa dwuletni rejs dookoła świata śladami pielgrzymek Jana Pawła II. Młodzież w wieku 16-25 lat spotyka się z rówieśnikami z krajów, które odwiedzał Papież. Takie rejsy to nie tylko przygoda z wielką wodą, ale także zgłębianie Słowa Bożego i nauki Jana Pawła II, wspólna liturgia, śpiewy oraz oczywiście nauka. „W Chrześcijańskiej Szkole pod Żaglami chcemy tak sterować, by przez dobrą formację żeglarską i ludzką to «odwieczne żeglowanie» wiodło młodych na powrót do Stwórcy” (ze strony internetowej stowarzyszenia).

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki