Logo Przewdonik Katolicki

Badanie techniczne

Piotr Chomicki
Fot.

Trudno omówić wszystkie elementy samochodu sprawdzane przez diagnostów. Myślę jednak, że zanim pojawimy się na kontroli stanu technicznego, warto zwrócić uwagę na funkcjonowanie podstawowych układów samochodu, które mają zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo. Prędzej czy później każdy z nas staje przed problemem dokonania obowiązkowego przeglądu rejestracyjnego. Gdy jesteśmy...

Trudno omówić wszystkie elementy samochodu sprawdzane przez diagnostów. Myślę jednak, że zanim pojawimy się na kontroli stanu technicznego, warto zwrócić uwagę na funkcjonowanie podstawowych układów samochodu, które mają zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo.



Prędzej czy później każdy z nas staje przed problemem dokonania obowiązkowego przeglądu rejestracyjnego. Gdy jesteśmy właścicielami nowego samochodu, nie musimy się tym przejmować przez trzy najbliższe lata (wyjątek stanowią m.in. pojazdy z instalacją gazową, gdzie badań należy dokonywać co 12 miesięcy). Po pierwszym przeglądzie nasz pojazd zostaje dopuszczony do ruchu na kolejne dwa lata. Późniejsze przeglądy ważne są tylko rok.

Układ hamulcowy, zawieszenie i silnik


Zwraca się na niego szczególną uwagę przy badaniach technicznych. Ważne jest nie tylko to, aby była odpowiednia siła hamowania, ale musi też być równomiernie rozłożona. Jeśli przy hamowaniu zablokują nam się koła, a samochód zamiast jechać prosto zaczyna się lekko obracać, znaczy to, że siła hamowania nie jest odpowiednio rozłożona.
Nie mniej ważny jest hamulec pomocniczy. W starszych pojazdach często zdarza się, że hamulec ręczny blokuje koła jeszcze po jego zwolnieniu. By to sprawdzić, zaciągnijmy mocno dźwignię hamulca ręcznego, następnie opuśćmy ją, wysiądźmy z samochodu i spróbujmy go przepchnąć. Jeśli uda się nam to bez trudu, to hamulec nie blokuje kół.
Trudno jest sprawdzić zawieszenie na osiedlowym parkingu, ale jeśli na nierównościach słyszymy głuche uderzenia bądź stuki, może się okazać, że nie wszystko jest w porządku z naszym podwoziem.
Silnik i zespół napędowy nie powinny mieć żadnych wycieków. Gdy zaobserwujemy plamy na naszym miejscu parkingowym, udajmy się do warsztatu. Ochronimy silnik i skrzynię biegów przed nadmiernym zużyciem.
Pamiętajmy również o układzie wydechowym. Jeżeli pracuje on głośniej niż dotychczas lub wydobywają się z niego metaliczne dźwięki, najwyższy czas wymienić skorodowany tłumik.
Najważniejszą rzeczą jest to, by nie czekać z badaniem technicznym do ostatniej chwili. Jeśli np. planujemy dłuższy wyjazd, sprawdźmy nasze auto nieco wcześniej. Zaoszczędzi to nam kłopotów, bo będziemy mieli czas na dokonanie ewentualnych napraw.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki