Logo Przewdonik Katolicki

Rozrząd

Grzegorz Wojtaszek
Fot.

Zadaniem paska, a w starych modelach aut łańcuszka rozrządu, jest przenoszenie napędu z silnika na cały układ rozrządu oraz na zawory, dzięki czemu auto wprawiane jest w ruch. Efektem zamiany metalowych łańcuszków rozrządu na paski wykonane z tworzywa sztucznego było wydłużenie żywotności paska oraz zdecydowane zmniejszenie hałasów podczas pracy silnika. Dzisiaj producenci aut...

Zadaniem paska, a w starych modelach aut łańcuszka rozrządu, jest przenoszenie napędu z silnika na cały układ rozrządu oraz na zawory, dzięki czemu auto wprawiane jest w ruch.


Efektem zamiany metalowych łańcuszków rozrządu na paski wykonane z tworzywa sztucznego było wydłużenie żywotności paska oraz zdecydowane zmniejszenie hałasów podczas pracy silnika. Dzisiaj producenci aut zalecają wymianę rozrządu po przebiegu około 60-90 tysięcy kilometrów.
Pęknięcie paska rozrządu w trakcie jazdy samochodem powoduje niestety bardzo istotne komplikacje. To, że nie możemy dalej jechać, to jeszcze nic w porównaniu z kosztami naprawy auta. Do wymiany nadaje się w takiej sytuacji cały rozrząd, zawory (im więcej zaworów, tym większe koszty naprawy) i czasami niestety cała głowica. Koszt naprawy w autoryzowanej stacji obsługi samochodów w zależności od posiadanej marki samochodu, modelu auta czy też rocznika kształtuje się na poziomie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.
Wymiana rozrządu w naszym samochodzie w terminach zalecanych przez producenta uchroni nas przed dużymi kosztami i nieprzyjemnościami. By mieć pewność, że układ rozrządu został wymieniony w sposób prawidłowy, najlepiej usługę tę zlecić autoryzowanej stacji; wymiana samego paska nie wystarczy, trzeba jeszcze zmienić cały mechanizm, a więc także napinacze oraz rolki napinające. Koszt wymiany rozrządu w zależności od marki auta i modelu samochodu wynosi od około 500 do 2000 PLN. Nie jest to mała kwota, ale konsekwencje przede wszystkim finansowe z powodu uszkodzenia mechanizmu rozrządu byłyby nieporównywalnie większe.
Kupując używany samochód z dużym przebiegiem, nie serwisowany w autoryzowanych punktach, dla pewności warto zdecydować się na wymianę całego układu rozrządu.
Jeśli zdarzy się, że pasek rozrządu pęknie przed wymaganym okresem wymiany, a samochód jest już po okresie gwarancyjnym, to ci kierowcy, którzy regularnie serwisują swoje samochody w autoryzowanych serwisach, w większości wypadków mogą liczyć na częściową chociażby rekompensatę finansową ze strony producenta.

Komentarze

Zostaw wiadomość

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki