Logo Przewdonik Katolicki

Galeria Lenda

Zbigniew Walczak
Fot.

W piątek 18 lutego w Wyższym Seminarium Towarzystwa Salezjańskiego w Lądzie dokonano uroczystego otwarcia wyjątkowej wystawy. Jan Paweł II stwierdza, że pierwszym i zasadniczym zadaniem każdej kultury jest wychowanie - przypomniał ks. dr Zenon Klawikowski, rektor WSDTS w Lądzie. - W rozwoju kultury i wychowaniu chodzi o to, aby człowiek nabywał i wzrastał we wrażliwości na dobro,...

W piątek 18 lutego w Wyższym Seminarium Towarzystwa Salezjańskiego w Lądzie dokonano uroczystego otwarcia wyjątkowej wystawy.



Jan Paweł II stwierdza, że pierwszym i zasadniczym zadaniem każdej kultury jest wychowanie - przypomniał ks. dr Zenon Klawikowski, rektor WSDTS w Lądzie. - W rozwoju kultury i wychowaniu chodzi o to, aby człowiek nabywał i wzrastał we wrażliwości na dobro, piękno i prawdę.
Dzięki inicjatywie i otwartości salezjanów lądzkie mury wielokrotnie były świadkiem występów teatralnych, koncertów oraz wystaw plastycznych. Kontynuacją tej tradycji ma być "Galeria Lenda", rozpoczynająca swoją działalność wystawą rysunków i grafik Andrzeja Masianisa, młodego toruńskiego artysty. Ekspozycja została przygotowana z inicjatywy ks. dr. Janusza Nowińskiego, wykładowcy Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Kard. Stefana Wyszyńskiego.
Na wystawie można podziwiać kilkanaście prac młodego artysty, zestawionych w trzech grupach tematycznych.
"Cum Angelis" (Wraz z aniołami) - wszelki duch jest uskrzydlony. Anioły Masianisa znajdują swój początek w graficznych wizjach Albrechta Dürera czy Gustawa Doré. Wykadrowane z pierwotnych kompozycji zaczynają, dzięki wyobraźni artysty, własny żywot. Dynamiczna, niemal barokowa w swej ekspresji, kreska masianisowego rysunku czyni z nich istoty emanujące nadziemską energią.
"Ecclesia Militans" (Kościół walczący) - temat odwiecznego zmagania dobra ze złem, światłości z ciemnością, zastępów niebiańskich z mocami piekieł ożywia wyobraźnię artysty, rodząc w niej porywające i swą formą, i ekspresją kreacje. Przesycone boską światłością wizyjne wnętrza świątyń, zgodnie z myślą Pseudo-Dionizego, czyni Masianis symbolem wszechświata, miejscem zmagania boskiego ładu z chaosem.
"Dies Irae" (Dzień gniewu) - jak w dniu stworzenia Bóg rozdzielił światło od ciemności, tak w dniu Ostatecznego Sądu, w dzień Bożego gniewu, nastąpi ostateczne rozdzielenie dobra i zła. Moce piekieł zostaną unicestwione. Dramaturgię tego zdarzenia oddają rysunkowe i graficzne wizje artysty.
- Wiek dwudziesty cechował bogaty rozwój refleksji teoretycznej i praktyki twórczej dotyczącej sztuki - mówił Andrzej Masianis. - Programowy brak granic tego obszaru i jego kryteriów rodzi wątpliwości wśród wielu twórców i odbiorców. W swych rysunkach próbuję wrócić do klasycznie prostej formuły wypowiedzi twórczej. Wypowiedzi nawiązującej do historycznych stylów baroku i gotyku, które moim zdaniem mogą poruszyć współczesnego widza. W swoich pracach często podejmuję temat Sądu Ostatecznego.
Ciekawostką jest, że Andrzej Masianis należy do nielicznego grona twórców utrzymujących się wyłącznie z dorobku artystycznego.
Otwarcie wystawy uświetnił występ Zespołu Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Paderewskiego w Poznaniu, pod dyrekcją prof. Krystyny Maćkowiak-Domańskiej. Inauguracji wystawy dokonano przy udziale powiatowych i gminnych przedstawicieli władz samorządowych, przedstawiciela dziekanatu, a także licznie przybyłych księży diecezjalnych i salezjanów.
Prace Andrzeja Masianisa można podziwiać codziennie do świąt Wielkanocnych.

Komentarze

Zostaw wiadomość

 Security code

Komentarze - Facebook

Ta strona używa cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki