dzisiaj jest: wtorek, 16.09.2014 | Imieniny:
Przewodnik Katolicki 45/2007 » Wiara i Kościół »

Opinie po Halloween

autor: opr. Jadwiga Knie-Górna
Za szkodliwe i sprzeczne z wiarą uznał Kościół katolicki w Meksyku tradycje halloweenowe.

Jednocześnie meksykańscy duchowni wezwali wiernych, by nie poddawali się zalewającej kraj modzie na uczestnictwo w święcie czarowników i magii, ale by sięgali do tradycji meksykańskich Dni Zmarłych – donosi Associated Press. Na stronie internetowej archidiecezji miasta Meksyk podkreślono w specjalnym oświadczeniu, że ci, którzy świętują Halloween czczą kulturę śmierci, sprowadzającą się do mieszanki pogańskich zwyczajów. „Najgorsze jest to, że święto to ma związek z neopogaństwem, satanizmem i okultyzmem” – napisano w oświadczeniu.

Dostojnicy archidiecezji wzywają rodziców, by nie pozwalali dzieciom ubierać się w halloweenowe kostiumy i uczestniczyć w zabawach. Zamiast tego meksykańscy duchowni proponują specjalne lekcje, na których będzie można dowiedzieć się o szkodliwym wpływie Halloween. Sugerują także, by organizowano zabawy kostiumowe, podczas których dzieci przebierałyby się za postaci biblijne. Kościół zaproponował, by takie zabawy odbywały się 1 listopada.

Tymczasem konserwatywny magazyn internetowy „Yo Influyo” wezwał nauczycieli, by „wymazali” z kalendarza Halloween i bronili rodzimej kultury. „To święto nie tylko wkradło się do naszego życia prywatnego, ale, co gorsza, zaatakowało nas w miejscach pracy” – napisał jeden z dziennikarzy, nawiązując w ten sposób do wystroju sklepów i ulic meksykańskich, zdominowanych przez halloweenowe dekoracje. W innej publikacji gazety pisze się, że Halloween jest w rzeczywistości „zaproszeniem diabła do domu”. Tradycja halloweenowych zabaw coraz mocniej zaczyna wypierać bogaty koloryt meksykańskich świąt przeżywanych 1 i 2 listopada.

Dzień Wszystkich Świętych i Zaduszki w Meksyku nazywane są „Los Dias de los Muertos” – Dniami Zmarłych. Meksykańskie cmentarze pełne są wtedy osób siedzących przy grobach swoich bliskich. Ludzie piją wtedy alkohol, jedzą i śpiewają. Na grobach kładą jedzenie dla zmarłych. Wielu antropologów uważa, że dogmat o świętych obcowaniu przybrał w Meksyku specyficzną formę, łącząc się z wierzeniami azteckimi. Meksykanie wierzą, że umarli wracają w Dniu Zadusznym, by cieszyć się tym, co sprawiało im radość za życia.

Z kolei o. Jacek Prusak SJ uważa, że Halloween to w Polsce eksport z Zachodu, produkt rozumiany w kategoriach zabawy i marketingu. Duszpasterz podkreśla, że moda na Halloween może być niebezpieczna, gdyż spłyca tajemnicę śmierci i powoduje, że przemijanie przestaje być w ludzkiej świadomości czymś realnym. Według obserwacji o. Jacka Prusaka, „moda na Halloween” dotyczy głównie dzieci i wyraża się np. przez zabawy organizowane w szkołach czy przedszkolach. Zakonnik podkreśla też, iż większość katolickich rodziców, z którymi ma do czynienia, w ogóle nie widzi problemu w udziale dzieci w halloweenowych zabawach. Niepokojące jest to, że rodzice zapominają, że jeśli tylko na płaszczyźnie zabawy będą wprowadzać dzieci w tajemnicę śmierci i kontaktu z ich bliskimi, którzy odeszli – to bardzo spłycą albo wręcz zniekształcą ich wiarę.

Zdaniem o. Prusaka, Halloween nie jest – jak sądzą niektórzy – bezpośrednim atakiem na chrześcijaństwo, choć owe „święto” wiąże się z wypaczaniem pewnych treści chrześcijańskich, zwłaszcza jeśli chodzi o rozumienie eschatologii. Problem polega natomiast na tym, że przekaz Halloween wypiera chrześcijańskie rozumienie śmierci. Proces wypierania śmierci w kulturze Zachodu – twierdzi duchowny – jest bardzo zaawansowany, choć paradoksalnie w tej kulturze jest bardzo dużo śmierci – obserwują ją już dzieci w grach komputerowych, pełno jej w mediach, telewizji oraz filmie. „Tylko ta śmierć jest przedstawiana jako nierzeczywista, a zatem nie pobudzająca do refleksji. Jesteśmy kulturą, która ustawicznie zaprzecza śmierci, zaprzecza przemijaniu” – podkreśla jezuita.

Z krytyką parafii, które udzielają gościny dzieciom i młodzieży świętującym Halloween, wystąpiło włoskie stowarzyszenie GRIS, zajmujące się informacją o religiach i sektach. W specjalnej nocie zatytułowanej „Halloween i puste dynie” zwraca uwagę na fakt nasilania się ofensywy „uparcie świeckiej kultury” w Europie, „która, naginając prawdę historyczną, odmawia uznania swych chrześcijańskich korzeni”. Jej najnowszym wyrazem jest „święto pogańskiego pochodzenia, o karnawałowej nucie”, które stanowi kolejną okazję do konsumizmu. GRIS piętnuje także katolików, którzy „pasywnie” poddają się tej modzie „zabawy dla samej zabawy, w całkowicie bezwyznaniowym stylu New Age”.
poprzedni   |   następny wróć
  • Nie pozwolić umrzeć nadziei
  • W odcinku kończącym cykl o Światowych Dniach Młodzieży, w których uczestniczył Jan Paweł II, przenosimy się do Kanady. Był to rok 2002, niecałe trzy lata przed śmiercią papieża. Było to spotkanie wyjątkowe, bo ostatnie.Taki swoisty testament Jana Pawła II dla młodych.

    więcej »
  • Czy Bóg chce naszej samotności?
  •  Sama myśl, aby zapytać o samotność, wynika z naszego doświadczenia, a nie tylko z intelektualnej refleksji. Mówiąc najprościej, wszyscy spontanicznie szukamy zrozumienia sensu naszego poczucia samotności, ponieważ mniej lub bardziej ono nas dotyczy i jako doświadczenie emocjonalne po prostu boli. 

    więcej »
  • Decyzja na całe życie
  •  Rozmowa o radościach i trudach życia zakonnego, mądrym duszpasterstwie powołań i „encyklice” papieża Franciszka pisanej miłością z s. Janą Zawieją, przełożoną generalną Zgromadzenia Sióstr Najświętszej Rodziny z Nazaretu. 

    więcej »
  • Pokonać żal. Przebaczenie ponad ludzkie siły cz. IV
  • W relacjach międzyludzkich zło prowokuje reakcję w postaci pragnienia zemsty. Jest to jednak tylko powrót zła, które w pokrzywdzonym ukrywa się pod osłoną żalu i wybucha przy pierwszej okazji. 

    więcej »
  • Być świadkiem
  • Rok 2000 Wielkiego Jubileuszu Chrześcijaństwa to była eksplozja nadziei, święto entuzjazmu wiary, przeżycie niezwykłej solidarności ludzi wierzących, ale i ludzi dobrej woli na całym świecie. Czy mogło w takim przeżywaniu bogactwa nadziei zabraknąć czasu i miejsca dla ludzi młodych? 

    więcej »
  • Konieczna obrona - Watykan wobec kalifatu
  •  Papież Franciszek zapytany w drodze powrotnej z Korei, czy popiera amerykańskie bombardowania w Iraku, odpowiedział, że słuszną rzeczą jest zatrzymać niesprawiedliwą agresję. „Podkreślam czasownik <

    więcej »
  • Kościół w Iraku umiera na oczach całego świata
  •  Rozmowa z Samerem Yohanną, zakonnikiem, biblistą, Irakijczykiem urodzonym w Mosulu na, na temat aktualnej sytuacji chrześcijan w Iraku.

    więcej »
  • Na drugim końcu świata
  • „Młodzieży Azji, zbudź się!” Te słowa wypowiedziane przez papieża Franciszka każdy z nas powinien odnieść do siebie.

    więcej »
  • Przebaczenie - miłość, która kosztuje
  •  Przebaczenie oderwane od rzeczywistości wiary traci swoją specyfikę, swoją ewangeliczną nowość.

    więcej »
  • Zaufać, że Bóg nas prowadzi
  •  Z prymasem Polski abp. Wojciechem Polakiem rozmawiają ks. Mirosław Tykfer, redaktor naczelny „Przewodnika Katolickiego”, i ks. Maciej Karol Kubiak, redaktor naczelny Radia Emaus

    więcej »
right
left
Papież Franciszek w Ziemi Świętej