dzisiaj jest: piątek, 25.07.2014 | Imieniny:
Przewodnik Katolicki 38/2004 » Porady » Prawo »

Bezpieczeństwo w szkole

autor: Justyna Koper
U progu nowego roku szkolnego warto przypomnieć podstawowe zasady obowiązujące w nowoczesnej, bezpiecznej szkole. Przede wszystkim nauczyciele i wychowawcy są zobowiązani do sprawowania pieczy i nadzoru nad małoletnimi uczniami.


Do podstawowych obowiązków administracji szkoły należy zapewnienie bezpieczeństwa młodzieży szkolnej w czasie pobytu w szkole i zajęć pozaszkolnych oraz czuwanie nad małoletnimi uczniami, aby nie wyrządzili szkody innym.
Zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego, szkoła jest zobowiązana zastosować zależnie od okoliczności takie środki organizacyjne i nadzorcze, które mogłyby najskuteczniej chronić zdrowie uczniów oraz ich bezpieczeństwo w szkole.
Kodeks cywilny przewiduje odpowiedzialność Skarbu Państwa za szkody wyrządzone na skutek winy nauczycieli i wychowawców przez małoletnich uczniów, pozostających pod ich nadzorem w szkołach, przedszkolach, zakładach poprawczych, domach dziecka, młodzieżowych domach kultury i innych podobnych zakładach.
Odpowiedzialność nauczycieli i wychowawców wynika także z Karty Nauczyciela.
Dotyczy ona zarówno pokrycia szkody doznanej przez małoletniego ucznia zarówno w czasie zajęć szkolnych (lekcji, ćwiczeń wf., zajęć w świetlicy, przerw międzylekcyjnych itp.), jak i w czasie zajęć pozaszkolnych (wycieczki, obozy), a także szkody wyrządzonej przez małoletniego ucznia osobom trzecim na skutek braku należytego nadzoru.
Skarb Państwa ponosi odpowiedzialność za wyrządzoną szkodę wtedy, gdy nauczycielowi lub wychowawcy można przypisać winę w nadzorze.
Ponadto nauczycielowi lub wychowawcy można przypisać innego rodzaju winę, na przykład, jeżeli źle zorganizował lekcje wf., lub przerwy międzylekcyjne, albo nie usunął źródła niebezpieczeństwa w postaci oszklonych drzwi, bądź tolerował wniesienie na teren szkoły niebezpiecznych materiałów grożących zdrowiu lub życiu innych osób.
Poszkodowany może powołać się na domniemanie winy w nadzorze nauczyciela, gdy szkoda wyrządzona została przez małoletniego do lat 13. Natomiast, gdy szkodę spowodował małoletni powyżej 13 roku życia, wówczas poszkodowany musi udowodnić winę nauczyciela w nadzorze.
Odpowiedzialność Skarbu Państwa ma miejsce także, jeżeli małoletni uczeń sam doznał szkody na skutek wypadku zawinionego przez nauczyciela, na przykład w czasie ćwiczeń na wadliwych przyrządach gimnastycznych.
Niestety, prawdopodobieństwo wystąpienia nieszczęśliwego wypadku w tak dużej zbiorowości jak szkoła jest spore. Dlatego ważne jest zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.
poprzedni   |   następny wróć
  • Dlaczego tata ma być tatą?
  •  Współczesne trendy wychowawcze zmierzają w kierunku wychowywania chłopców na dobre dziewczynki i uczenia ojców kobiecego stylu rodzicielstwa. Zatem jak w rodzinie odnaleźć miejsce na męskość chłopców?

    więcej »
  • Jak nie dać się rutynie w małżeństwie
  •  Zadziwiająco wiele osób wstępujących w związek małżeński nie zdaje sobie sprawy z dwóch rzeczy: po pierwsze, że stan zakochania i idealizacji drugiej osoby mija, po drugiej, że na prawdziwą, trwałą miłość trzeba pracować. Po kilku latach odkrywają, że tkwią w nudnym, rutynowym związku.

    więcej »
  • Zasady, które nie działają
  •  Dobre wychowanie dzieci we współczesnym świecie staje się coraz trudniejszym zadaniem. Szukając pomysłów, możemy trafić zarówno na doskonałe rady, jak i na porady na pierwszy rzut oka świetne, a w rzeczywistości zwodnicze. Dlatego chciałabym dziś pokazać trzy bardzo popularne zasady wychowawcze, które mogą nas zaprowadzić donikąd. Dlatego nazwałam je mitami.

    więcej »
  • Wakacje, wakacje!
  •  Rozpoczął się właśnie najcudowniejszy dla dzieci czas – letnie wakacje. Dla rodziców z kolei – przyznajmy z ręką na sercu – trudniejszy. Z pewnością więc przyda nam się kilka wakacyjnych pomysłów.

    więcej »
  • Wzorzec macierzyństwa
  •  W jaki sposób uczymy się bycia rodzicami? Z jednej strony ogromny wpływ wywierają na nas wzorce wyniesione z domu, czyli to, czego sami doświadczaliśmy jako dzieci. Co jednak robić w sytuacji, gdy tych wzorców brakuje i naprawdę nie mamy się na czym oprzeć?

    więcej »
  • Kryzysy małżeńskie
  • Coraz więcej małżeństw przeżywa kryzys, coraz więcej się rozpada. W rozmowie ze znajomymi terapeutami zebrałam kilka myśli o tym, co może popychać nas do niepotrzebnego rozwodu.

    więcej »
  • Obudzić w dziecku pasję nauki
  •  Koniec roku bywa dla dzieci trudny. Cieszą się z wakacji, z drugiej strony pokazując oceny rodzicom, mogą być pełne lęku lub wstydu. Czy można nauczyć dziecko czerpać radość z nauki? 

    więcej »
  • Rodzic integralny, czyli...
  •  W wychowaniu dzieci jedną z kluczowych rzeczy jest bycie dobrym wzorcem. Co to konkretnie oznacza?

    więcej »
  • Gdy nastolatek nie chce rozmawiać
  • Co robić, gdy dziecko w okresie dojrzewania zamyka się w sobie i nie chce rozmawiać? Wielu rodziców ogranicza się wtedy do zdawkowej wymiany zdań, z drugiej strony właśnie wówczas potrzebny jest dobry kontakt z dzieckiem.

    więcej »
  • Gdy każda rozmowa kończy się źle
  • Problem konfliktów, które wydają się brać nie wiadomo skąd, to stosunkowo częste doświadczenie rodzica. Szczególnie gdy nasze dziecko jest nastolatkiem. Wtedy mamy wrażenie, że każda próba rozmowy z dzieckiem kończy się krzykiem i konfliktem. Co z tym zrobić?

    więcej »
right
left
Papież Franciszek w Ziemi Świętej