dzisiaj jest: piątek, 25.04.2014 | Imieniny:
Przewodnik Katolicki 52/2009 » Bliżej Biblii »

Spis ludności

autor: Abp Gianfranco Ravasi


"W owym czasie wyszło rozporządzenie cezara Augusta, żeby przeprowadzić spis ludności w całym świecie. Pierwszy ten spis odbył się wówczas, gdy wielkorządcą Syrii był Kwiryniusz" (Łk 2, 1-2)


Tak brzmi początek Ewangelii czytanej w noc Bożego Narodzenia. Pieter Brueghel Starszy na płótnie z 1566 r., przechowywanym w Muzeum Sztuk Pięknych w Brukseli, przedstawił wielki tłum handlarzy, wieśniaków, żebraków przybyłych do zasypanego śniegiem Betlejem, żeby zarejestrować się wedlug miejsca pochodzenia, co było praktyką potwierdzoną w rzymskim Egipcie, chociaż dominującym zwyczajem był spis w oparciu o miejsce zamieszkania.
Operacją spisu miał zarządzać gubernator Syrii, Publiusz Sulpicjusz Kwiryniusz, który wedle rzymskiego historyka Tacyta ("Roczniki") urodził się w Lanuvio, jednej z rzymskich twierdz. Inny dokument, "Monumentum Ancyranum", testament polityczny, który cesarz August kazał wyryć na poświęconej mu świątyni w Ancyrze (obecnie Ankara) głosi, że w 12 r. przed Chr. Kwiryniusz został nawet konsulem.
Ten spis, który pozwoliłby nam skojarzyć narodzenie Jezusa z konkretną datą, niesie jednak poważną trudność. Jedyny udokumentowany spis przeprowadzony przez Kwiryniusza w Palestynie odbył się w latach 6-7 n.e., kiedy Jezus powinien mieć co najmniej dwanaście lat. Jak wiadomo, Jezus urodził się za Heroda Wielkiego, który umarł w 4 r. przed Chr. Dlatego przyjmuje się, że data urodzenia Chrystusa wypada około 6 r. p. n. e.
A spis Kwiryniusza, o którym mówi Łukasz? Proponowane są dwa rozwiązania tego problemu. Dla jednych Ewangelista, który przecież w innych sytuacjach wykazywał wierność faktom historycznym albo pomylił daty, albo chciał powiązać narodzenie Chrystusa z ważnym wydarzeniem spisu, by umieścić Jezusa na tle cesarstwa rzymskiego, potwierdzając w ten sposób uniwersalne znaczenie Jego przyjścia na świat. Byłaby to zatem relektura teologiczna, która nie przywiązuje wagi do rygorystycznego przestrzegania danych historiograficznych. Jest jednak i druga teza, podtrzymywana przez innych badaczy podkreślających tę szczególną uwagę Łukasza, iż był to "pierwszy spis" Kwiryniusza. August bowiem planował ponoć globalny spis, który miał objąć całe cesarstwo.
W 7-6 roku przed Chr. plan ten miał być realizowany także w królestwie Heroda; miał to być spis o charakterze raczej administracyjnym niż fiskalnym (jako że Herod był rex socius et amicus Augusta), połączony z przysięgą wierności cesarzowi i przeprowadzany w oparciu o zasadę przynależności plemiennej a nie miejsca zamieszkania, a to z powodu poszanowania tradycji lokalnej. Nadzorować go miał właśnie Kwiryniusz, który w tym czasie sprawował władzę w Syrii w zastępstwie ówczesnego gubernatora, Sancjusza Saturniana, zaangażowanego wówczas w ciężką wojnę z Armeńczykami.
Kiedy Kwiryniusz objął pełną władzę w Syrii, od której zależała Palestyna, zarządził drugi spis, ten lepiej znany i udokumentowany z 6-7 r. po Chr. Pewne jest, że ponad tymi kwestiami historycznymi Łukasz widzi w narodzeniu Jezusa wydarzenie o wymiarze uniwersalnym wywierające wpływ na całe dzieje ludzkości.

 

 


 

Jubileusz - słowo to pochodzi od hebrajskiego jobel, baraniego rogu stosowanego w liturgii, przeznaczonego, tak jak i kozi róg shofar, do obwieszczania początku pięćdziesiątego roku przypadającego po siedmiu siedmioletnich cyklach. W owym roku niewolnicy byli uwalniani, długi darowane, ziemia wracała do prawowitych właścicieli: był to powszechnie praktykowany sposób powrotu do społeczeństwa na zasadach równości i sprawiedliwości.

 

Przysięga - tym oficjalnym aktem angażowano samego Boga w świadczenie o jakimś wydarzeniu. Dlatego, jeśli była fałszywa, popełniano, oprócz wykroczenia w relacjach społecznych, także świętokradztwo. Stąd zrozumiałe jest znaczenie zarówno ósmego przykazania Dekalogu, jak i kazania Jezusa w Mt 5, 33-37.

 

 


 

"W owym czasie wyszło rozporządzenie cezara Augusta, żeby przeprowadzić spis ludności w całym świecie. Pierwszy ten spis odbył się wówczas, gdy wielkorządcą Syrii był Kwiryniusz" (Łk 2, 1-2)

 

 

Tak brzmi początek Ewangelii czytanej w noc Bożego Narodzenia. Pieter Brueghel Starszy na płótnie z 1566 r., przechowywanym w Muzeum Sztuk Pięknych w Brukseli, przedstawił wielki tłum handlarzy, wieśniaków, żebraków przybyłych do zasypanego śniegiem Betlejem, żeby zarejestrować się wedlug miejsca pochodzenia, co było praktyką potwierdzoną w rzymskim Egipcie, chociaż dominującym zwyczajem był spis w oparciu o miejsce zamieszkania.

Operacją spisu miał zarządzać gubernator Syrii, Publiusz Sulpicjusz Kwiryniusz, który wedle rzymskiego historyka Tacyta ("Roczniki") urodził się w Lanuvio, jednej z rzymskich twierdz. Inny dokument, "Monumentum Ancyranum", testament polityczny, który cesarz August kazał wyryć na poświęconej mu świątyni w Ancyrze (obecnie Ankara) głosi, że w 12 r. przed Chr. Kwiryniusz został nawet konsulem.

Ten spis, który pozwoliłby nam skojarzyć narodzenie Jezusa z konkretną datą, niesie jednak poważną trudność. Jedyny udokumentowany spis przeprowadzony przez Kwiryniusza w  Palestynie odbył się w latach 6-7 n.e., kiedy Jezus powinien mieć co najmniej dwanaście lat. Jak wiadomo, Jezus urodził się za Heroda Wielkiego, który umarł w 4 r. przed Chr. Dlatego przyjmuje się, że data urodzenia Chrystusa wypada około 6 r. p. n. e.

A spis Kwiryniusza, o którym mówi Łukasz? Proponowane są dwa rozwiązania tego problemu. Dla jednych Ewangelista, który przecież w innych sytuacjach wykazywał wierność faktom historycznym albo pomylił daty, albo chciał powiązać narodzenie Chrystusa z ważnym wydarzeniem spisu, by umieścić Jezusa na tle cesarstwa rzymskiego, potwierdzając w ten sposób uniwersalne znaczenie Jego przyjścia na świat. Byłaby to zatem relektura teologiczna, która nie przywiązuje wagi do rygorystycznego przestrzegania danych historiograficznych. Jest jednak i druga teza, podtrzymywana przez innych badaczy podkreślających tę szczególną uwagę Łukasza, iż był to "pierwszy spis" Kwiryniusza. August bowiem planował ponoć globalny spis, który miał objąć całe cesarstwo.

W 7-6 roku przed Chr. plan ten miał być realizowany także w królestwie Heroda; miał to być spis o charakterze raczej administracyjnym niż fiskalnym (jako że Herod był rex socius et amicus Augusta), połączony z przysięgą wierności cesarzowi i przeprowadzany w oparciu o zasadę przynależności plemiennej a nie miejsca zamieszkania, a to z powodu poszanowania tradycji lokalnej. Nadzorować go miał właśnie Kwiryniusz, który w tym czasie sprawował władzę w Syrii  w zastępstwie ówczesnego gubernatora, Sancjusza Saturniana, zaangażowanego wówczas w ciężką wojnę z Armeńczykami.

Kiedy Kwiryniusz objął pełną władzę w Syrii, od której zależała Palestyna, zarządził drugi spis, ten lepiej znany i udokumentowany z 6-7 r. po Chr. Pewne jest, że ponad tymi kwestiami historycznymi Łukasz widzi w narodzeniu Jezusa wydarzenie o wymiarze uniwersalnym wywierające wpływ  na całe dzieje ludzkości.

 

 

 


Jubileusz - słowo to pochodzi od hebrajskiego jobel, baraniego rogu stosowanego w liturgii, przeznaczonego, tak jak i kozi róg shofar, do obwieszczania początku pięćdziesiątego roku przypadającego po siedmiu siedmioletnich cyklach. W owym roku niewolnicy byli uwalniani, długi darowane, ziemia wracała do prawowitych właścicieli: był to powszechnie praktykowany sposób powrotu do społeczeństwa na zasadach równości i sprawiedliwości.

 

Przysięga - tym oficjalnym aktem angażowano samego Boga w świadczenie o jakimś wydarzeniu. Dlatego, jeśli była fałszywa, popełniano, oprócz wykroczenia w relacjach społecznych, także świętokradztwo. Stąd zrozumiałe jest znaczenie zarówno ósmego przykazania Dekalogu, jak i kazania Jezusa w Mt 5, 33-37.

 

 

 

poprzedni   |   następny wróć
  • Mrok ogarnął ziemię
  • „Od godziny szóstej mrok ogarnął całą ziemię, aż do godziny dziewiątej” (Mt 27, 45).

    więcej »
  • Opętany w synagodze
  • "Był właśnie w ich synagodze człowiek opętany przez ducha nieczystego. Zaczął on wołać: «Czego chcesz od nas, Jezusie Nazarejczyku? Przyszedłeś nas zgubić. Wiem, kto jesteś: Święty Boga»" (Mk 1, 23–24).

    więcej »
  • Pięć tysięcy mężczyzn
  • "Jedli wszyscy do sytości (…) A tych, którzy jedli chleby, było pięć tysięcy mężczyzn" (Mk 6, 42–44).

    więcej »
  • Krew jego na nas
  • Cały lud zawołał: „Krew jego na nas i na dzieci nasze” (Mt 27, 25).

    więcej »
  • Pocałunek Judasza
  • Przystąpił do Jezusa, mówiąc: „Witaj, Rabbi!”, i pocałował Go. A Jezus rzekł do niego: „Przyjacielu, po coś przyszedł?” (Mt 26, 49–50).

    więcej »
  • Dzień i godzina
  • "O dniu owym i godzinie nikt nie wie, nawet aniołowie niebiescy [ani Syn (Mk 13, 32)], tylko sam Ojciec" (Mt 24, 36).

    więcej »
  • Czyim synem jest Mesjasz?
  • "Gdy faryzeusze byli zebrani, Jezus zadał im takie pytanie: „Co sądzicie o Mesjaszu? Czyim jest synem?” Odpowiedzieli Mu: „Dawida” "(Mt 22, 41–42).

    więcej »
  • Siedmiu mężów
  • "Do którego z tych siedmiu należeć będzie przy zmartwychwstaniu? Bo wszyscy ją mieli za żonę" (Mt 22, 28).

    więcej »
  • Strój weselny
  • "Przyjacielu, jakże tu wszedłeś, nie mając stroju weselnego? (…) Zwiążcie mu ręce i nogi i wyrzućcie go na zewnątrz, w ciemności!" (Mt 22, 12–13).

    więcej »
  • Społeczna niesprawiedliwość Jezusa?
  • "Ci ostatni jedną godzinę pracowali, a zrównałeś ich z nami, którzyśmy znosili ciężar dnia i spiekoty" (Mt 20, 12).

    więcej »
right
left
Ekstremalna Droga Krzyżowa Poznań