dzisiaj jest: wtorek, 02.09.2014 | Imieniny:
Przewodnik Katolicki 30/2009 » Bliżej Biblii »

LICZBA

autor: Abp Gianfranco Ravasi

Liczba ich dochodziła do pięciu tysięcy [...], ułomkami z pięciu chlebów jęczmiennych, pozostałymi po spożywających, napełnili dwanaście koszów (J 6, 10-13)

 

W żadnej kulturze liczba nie była tylko narzędziem służącym do opisywania  rzeczywistości. Za jej pomocą zawsze próbowano wyrazić ukrytą i symboliczną strukturę rzeczy i dlatego zyskała ona znaczenie i wartość, które wykraczają poza kwestie rachunkowe i stają się "metafizyczne". Równocześnie, posługując się tak zwaną "gematrią", nadano wartości liczbowe literom alfabetu i znakom pisma, tak że otrzymano związek między obliczeniami a słowem, często w celu szukania i zgłębiania ostatecznego sensu bytu. W tych operacjach wyróżnia się późna tradycja judaistyczna z mistyczno-ezoterycznym ruchem Kabały i jej spekulacjami.

Jednak już Biblia używała liczb w sposób symboliczny, przypisując niektórym z nich szczególne znaczenie. I tak, w liczbie cztery łatwo dostrzec odwołanie do stron świata, a zatem do całości świata stworzonego, a w liczbie siedem – do pełni, także dlatego, że w hebrajskim słowo to ma ten sam rdzeń co boska "przysięga", "obietnica". W konsekwencji sześć jest liczbą niedoskonałości. Nie bez przyczyny w Apokalipsie (13, 18) liczba szatańskiej Bestii to 666 (w grece 600+60+6), która jest wielokrotnością 6 i sumą wielokrotności 6. 6 jest także połową 12.

Samo 12 zajmuje w Biblii poczesne miejsce, prawdopodobnie z powodu stosowanego wówczas systemu szóstkowego: dlatego jest 12 plemion Izraela, 12 Apostołów, 12 miesięcy i 144.000 (12x12x1000) wybranych z Apokalipsy. Tu pojawia się charakterystyczna wymowa liczby 1000, która oznacza wielką ilość; w każdej jednostce wojskowej starożytnej armii izraelskiej było 1.000 żołnierzy. Ponadto nie można zapominać, że hebrajski termin "tysiąc" oznacza także "wół"; może chodzi tutaj o liczbę osób mogących posilić się mięsem tego zwierzęcia. W takim wypadku liczbę 5.000 mężczyzn, którzy zaspokoili głód dzięki rozmnożeniu chleba przez Jezusa (J 10, 6) należałoby sprowadzić do właściwych proporcji. Dalej: dziesięć jest kolejnym znakiem pełni, gdyż jest dziesięć palców u rąk (Dekalog). Stąd nietrudno zrozumieć wymowę liczby siedemdziesiąt, która jest iloczynem dwóch liczb "pełni", 7 i 10, i staje się idealnym określeniem lat życia człowieka.

Biblijną księgą, która najwyżej wynosi symbolikę liczb – obok bardzo zróżnicowanej serii innych symboli – jest, jak już sugerowaliśmy, Apokalipsa; wystarczy powiedzieć, że na jej stronach znajdują się 283 liczby (główne, porządkowe, ułamkowe). Największe znaczenie mają 7 i 12. 7 jest liczbą Chrystusa i Boga. Chrystus wysyła siedem listów do tyluż kościołów, otwiera 7 pieczęci, Bóg nakazuje siedmiu aniołom zatrąbić w 7 trąb, a siedmiu innym – wylanie 7 czasz gniewu, co daje początek słynnym wersom siedmiozgłoskowym tworzącym szkielet centralnej części księgi.

Natomiast 12 obecne jest w 12 gwiazdach niewiasty z rozdziału 12, podobnie jak 12 jest bram Nowego Jeruzalem, 12 warstw fundamentu, 144.000 opieczętowanych przez Anioła, a mury Jerozolimy mierzą 144 łokcie, natomiast jej boki 12.000 stadiów. Oczywiście, wszelkie części tych "doskonałych" liczb są symbolami niedoskonałości: oprócz cytowanej liczby Bestii 666, są nimi trzy i pół , "trzy czasy i pół" (trzy lata i pół), 42 miesiące (trzy lata i pół) i 1260 dni (znowu trzy lata i pół)...

 

 

Typologia - chodzi tu o taki sposób interpretowania Biblii, w którym postaci, wydarzenia i symbole Starego Testamentu uznawane są za "typy" inaczej prefiguracje wydarzeń nowotestamentalnych. Już św. Paweł mówił o Adamie jako o "typie" czyli figurze "Tego, który miał przyjść", Chrystusa, nowego protoplastę odkupionej ludzkości (Rz 5, 14).

 

Bestia - potwory, dzikie zwierzęta i bestie służą często do ukazania zła świata i historii. W księdze Apokalipsy występuje Bestia per excellence, rozumiana jako diabeł (20, 10) albo jako śmierć i piekła (20, 14), która otrzymuje specyficzną liczbę, symbol niedoskonałości, 666 (13, 18).

 

poprzedni   |   następny wróć
  • Ojcze nasz św. Łukasza
  • „Ojcze, niech się święci Twoje imię; niech przyjdzie Twoje królestwo (…)” (Łk 11, 2). 

    więcej »
  • Potrzeba tylko jednego
  •  Marto, Marto, martwisz się i niepokoisz o wiele  (…). Maria obrała najlepszą cząstkę.  (Łk 10, 41–42)

    więcej »
  • "Twarde oblicze" Jezusa
  •  Gdy dopełniały się dni Jego wzięcia z tego świata, [uczynił swoje oblicze twardym i] postanowił udać się do Jeruzalem (Łk 9, 51)

    więcej »
  • Oczerniana święta
  •  "Było z Nim Dwunastu oraz kilka kobiet (…): Maria zwana Magdaleną, którą opuściło siedem złych duchów" (Łk 8, 1-2).

    więcej »
  • Jezus, Syn Adama
  •  „Jezus (…) miał lat około trzydziestu. Był, jak mniemano, synem Józefa, syna Helego” (Łk 3, 23).

    więcej »
  • Krzyż na każdy dzień
  •  „Jeśli ktoś chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie, niech co dnia bierze krzyż swój i niech Mnie naśladuje” (Łk 9, 23).


    więcej »
  • Nie znam męża
  •  Maryja rzekła do anioła: „Jakże się to stanie, skoro nie znam męża?” (Łk 1, 34).

    więcej »
  • Zdrowaś Maryja
  • Anioł rzekł: „[Raduj się], łaski pełna, Pan z Tobą” (Łk 1, 28).

    więcej »
  • Bo się bały...
  •  " One wyszły i uciekły od grobu: ogarnęło je bowiem zdumienie i przestrach. Nikomu też nic nie powiedziały, bo się bały… " (Mk 16, 9).

    więcej »
  • Młodzieniec w całunie
  •  "Pewien młodzieniec szedł za Nim, odziany prześcieradłem na gołym ciele. Chcieli go chwycić, lecz on zostawił prześcieradło i nago uciekł od nich" (Mk 14, 51–52).

    więcej »
right
left
Papież Franciszek w Ziemi Świętej